    From: Dariusz <d...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Skanowanie portów
    Date: Mon, 04 Feb 2002 23:13:20 +0100

    Cudny wrote:

    > Kolejne potwierdzenie tezy że przytoczone przez Ciebie przepisy nie mają
    > zastosowania do procederu skanowania:
    >
    > http://www.law.uni.torun.pl/KOMP-LEX/raport1.html

    A zatem do rzeczy.
    Z zainteresowaniem przeczytalem ten komentarz i stad moje zapytania i
    uwagi.

    cytat 1
    "
    Prawo niekiedy uzależnia ochronę poufności informacji od stosowania
    przez jej dysponenta odpowiednich zabezpieczeń.
    Warunek ten stawia art. 267 §1 k.k., który odpowiedzialność karną za
    naruszenie poufności informacji przechowywanej w
    systemie uzależnia od przełamania zabezpieczeń broniących dostępu do
    danych.
    "
    Powyzsza interpretacja prowadzi do groznych sytuacji, a mianowicie
    ze informacje poufne, nie zabezpieczone, traca swoj status poufnosci.

    I tak, traca poufnosc wszystkie akta sadowe, urzedowe, archiwa, bazy
    danych, gdy tylko znajda sie w zasiegu rak osoby postronnej.
    Co wiecej. Z powyzszej interpretacji by wynikalo, ze aby akta poufne
    formalnie odtajnic, wystarczy wprowadzic w ich poblize osobe, KTORA BEZ
    UPRAWNIEN UZYSKA INFORMACJE DLA NIEJ NIE PRZEZNACZONE.
    I osoba ta nie dosc ze nie poniesie zadnej odpowiedzialnosci, to jeszcze
    akta utraca status poufnych.

    Cytat 2
    "
    Prawo do poufności

    Zasada: ,,chcesz korzystać z prawnej ochrony poufności informacji,
    musisz ją najpierw zabezpieczyć'', która wynika z treści
    art. 267 § 1 k.k., dotyczy informacji przechowywanej w systemie
    "

    Z komentarza wynika, ze informacja poufna bez zabezpieczenia traci swoj
    status poufnosci.

    Cytat 3
    "
    Z prawa do poufności nie będzie mógł zatem korzystać ten użytkownik lub
    administrator sieci, który pozostawia konto(a) nie
    zabezpieczenie hasłem. Na ochronę prawną może natomiast liczyć ten,
    którego hasło dostępu zostanie przechwycone
    snifferem.
    "

    To z powyzszego ma wynikac, ze konto nie zabezpieczone haslem, otwarte
    konto, sesja uniksowa nie podlega ochronie poufnosci i mozna bezkarnie
    wejsc na czyjes otwarte konto i go uzywac ?
    Czy nie jest to wyrazna zacheta do bezkarnego wykorzystywania "open
    relay" ?

    I dalej, ze na ochrone prawna moze liczyc ten, ktorego haslo dostepu
    zostanie przechwycone snifferem,
    a gdy zostanie odgadniete z uzyciem brute-force, to juz nie zasluguje na
    ochrone prawna ?
    A gdy haslo jest latwe do odgadniecia, to uzytkownik konta tez nie moze
    liczyc na ochrone prawna ?

    Cytat 4
    "
    Ustawodawca wyszedł po prostu z założenia, że prawo powinno chronić
    wyłącznie te
    kategorie informacji, które zostały przez ich dysponenta zastrzeżone a
    więc i zabezpieczone.
    "

    A te informacje, ktore nie zostaly zabezpieczone to juz nie zasluguja na
    zadna prawna ochrone ?

    A ci slynni uzytkownicy systemu Windows, ktorzy w milionach osob,
    korzystaja z baz danych, pisza korespondencje, wysylaja e-maile,
    przygotowuja projekty, pisza wynalazki, prace naukowe, projekty, tworza
    dziela literackie itp.
    tym jednym komentarzem zostali pozbawieni jakiejkolwiek ochrony prawnej,
    skoro windows ich informacji nie zabezpiecza przed dostepem osob
    trzecich ?

    Czy od dzisiaj wolno wchodzic na kazdego peceta z windowsami, ktory nie
    jest zabezpieczony haslem ?
    Lub ktorego hasla nie przejelismy snifferem ?

    Cytat 5
    "
    Przepis mówi bowiem o przełamywaniu
    zabezpieczeń, co oznacza bezpośrednie nań oddziaływanie w celu ich
    usunięcia. Wymienia też rodzaje zabezpieczeń
    (,,elektroniczne, magnetyczne albo inne szczególne..''), nie
    pozostawiając tym samym wątpliwości co do tego, że umieszczanie
    w systemie ,,powitalnych'' napisów informacyjno-ostrzegawczych typu
    ,,nieupoważnionym wstęp wzbroniony'' nie spełnia
    kryterium zabezpieczenia, o którym mówi prawo.
    "

    Czy to znaczy, ze napis "nieupowaznionym wstep wzbroniony" oznacza, ze
    wolno dalej wejsc ?

    Cytat 6
    "
    Przepisy kodeksu karnego nie nakładają na użytkowników i administratorów
    sieci komputerowych obowiązku stosowania
    zabezpieczeń. Nie przewidują w związku z tym sankcji za zaniechanie ich
    stosowania, oczywiście z wyjątkiem odmowy
    udzielenia ochrony prawnej osobom (instytucjom), które zostały
    pokrzywdzone zamachem na poufność przechowywanej w
    systemie informacji w następstwie braku jej zabezpieczeń1.
    "

    Pozostawiam juz bez komentarza.

    Z powyzszego komentarza bowiem wynika, ze kazda osoba jest upowazniona
    do wchodzenia do systemow komputerowych firm, przedsiebiorstw, urzedow,
    wojska, policji, telewizji, osob prywatnych, o ile nie napotka wyraznych
    przeszkod.
    Z powyzszego komentarza wynika, ze osoba ktora wchodzi na serwery za
    oceanem, ktore zawieraja klazule,
    ze dostep jedynie dla osob upowaznionych, ma uznac takie teksty za
    nieistotne i dalej przeszukiwac serwer
    ministerstwa obrony , serwery wojskowe, gdyz zgodnie z komentarzem
    autora:
    "
[...]
    Nawet sie nie zapytam, czy interpretacja rozciaga sie na wszystkie
    dziedziny zycia i od jutra zakazy wstepu, wjazdu, postoju, zatrzymywania
    juz nie obowiazuja.

    Jacek