  • Data: 2005-08-16 06:55:29
    Temat: Re: Sciaganie plików
    Od: "Przemysław Sobociński" <p...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

    Przeczytałem wasze komentarze. Dochodzę do wniosku, że sprawa nie jest
    jeszcze uregulowana prawnie. Będąc konsekwentym, musiałbym także pytać, czy
    dana stacja radiowa ma licencję na nadawnie określonej muzyki. Wydaje mi się
    jednak, że firmy fonograficzne mają sposoby na to, aby dochodzić swoich
    praw, jak to już miało miejsce chociażby w sprawach puszczania muzyki w
    hipermarkecie.
    Nie do końca wiem jak sprawa ma się z samym posiadaniem nielegalnej kopii
    systemu, ale podczas jego instalacji dokładnie napisane jest w jaki sposób
    licencja przewiduje jego używanie.
    O ile mi wiadomo, ustawa dopuszcza robienie kopii danej płyty na użytek
    własny i bliskich znajomych nabywcy danego krążka z muzyką. Dlatego samo
    udostępnianie muzyki nie jest przestępstwem, jeżeli rzeczywiście udostępnia
    się ją w/w osobom.
    Sądzę, że w wypadku podejrzenia o nielegalne rozpowszechnianie danego
    oprogramowania, policja może upomnieć się o pokazanie dokumentu zakupu lub
    licencji. Interesuje mnie jednak co by było, gdybym zrobił kopię płyty z
    muzyką, po czym oryginał bym zgubił, lub zostałby zniszczony. Jak wtedy
    udowodnić, że muzyka którą posiadam jest legalna?
    Ktoś z was napisał, że jest dziwne iż z jednej strony firmy software'owe i
    fonograficzne protestują przeciwko rozpowszechnianiu nielegalnych mp3, a z
    drugiej strony produkuje się różne urządzenia mające na celu ich
    odtwarzanie. Sądzę, że wchodzi tutaj w grę sprzeczność interesów, firmy
    produkujące te urządzenia są świadome zysków, jakie przynosi wypuszczanie
    hardware'u.
    Myślę, że inaczej powinno być traktowane nieświadome nabywanie nielegalnych
    mp3 niż robienie tego z pełną świadomością. Może wystarczyłoby, aby dana
    osoba stwierdzała na stronie www, że ma prawo do rozpowszechniania mp3,
    wtedy ona byłaby odpowiedzialna za swoją działalność, a nie nieświadomy
    użytkownik.