eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoRuch dorgowy kolizja - jazda prosto z pasa do do skrętu w lewo › Re: Ruch dorgowy kolizja - jazda prosto z pasa do do skrętu w lewo
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ruch dorgowy kolizja - jazda prosto z pasa do do skrętu w lewo
    Date: Mon, 3 Nov 2008 23:33:29 +0100
    <ge5upa$s1i$2@news.interia.pl> <ge6i7h$oqb$1@news.task.gda.pl>
    <ge74cc$dfk$1@news.interia.pl> <ge76iu$brp$1@news.task.gda.pl>
    <ge7a0s$grr$2@inews.gazeta.pl> <ge94n0$97d$1@news.task.gda.pl>
    <ge957s$3td$1@news.onet.pl> <ge967p$vd$1@mx1.internetia.pl>
    <q...@n...lechistan.com> <ge9kh7$k08$5@news.onet.pl>
    <k...@n...lechistan.com> <gebo4c$kpi$2@mx1.internetia.pl>
    <r...@n...lechistan.com> <geed8r$jvm$1@mx1.internetia.pl>
    <gef5gi$vp6$1@news.onet.pl> <gefbd1$sm0$1@node2.news.atman.pl>
    <gefji9$2k8$1@inews.gazeta.pl> <gefk19$c2o$1@node1.news.atman.pl>
    <geg0l0$t92$1@inews.gazeta.pl> <gembe0$hdj$1@mx1.internetia.pl>
    <Pine.WNT.4.64.0811031141560.2880@quad> <gemosa$ci$1@news.task.gda.pl>

    On Mon, 3 Nov 2008, szerszen wrote:

    > tylko ktory przepis jest wazniejszy,

    http://www.google.pl/search?hl=pl&q=zasady+prawne

    Ale IMVHO w tym przypadku nie ma to zastosowania.
    "Ważniejszość" przepisu rozstrzyga się jeśli przepisy
    są SPRZECZNE, a tu tego nie ma.

    > bo jak dla mnie, przyczynil sie
    > do wypadku ten, co zlamal przespisy

    Tak.
    W pewnym uproszczeniu - pewnie widziałeś mój przykład
    ad absurdam, w którym wspominam że ten jadący na
    wprost dodatkowo na poprzednim skrzyżowaniu przejechał
    jeszcze na czerwonym.
    POPRZEDNIO złamane przepisy nie doprowadziłyby do
    wypadku, jakby nie został złamany ten przepis który
    został złamany OSTATNI - a to jest akurat przepis
    o ustąpieniu pierwszeństwa przez jadącego w lewo.

    Nie pisz mi, że *wydaje Ci się* to absurdalne, bo
    doskonale rozumiem :)
    Mnie to kiedyś też zaskoczyło.
    Ale pomyślmy.
    Jak inaczej *prawnie* opisać relację między
    przepisami, aby *nie* doprowadzić z kolei do takiego
    absurdu, że przejechanie na czerwonym kilka skrzyżowań
    wcześniej ma być uznane za przyczynę TEGO wypadku,
    skoro logika "przecież jego tam nie powinno być"
    prowadzi do oczywistego (acz absurdalnego) wniosku:
    rzeczywiście, jego nie powinno tam być... (jakby
    dwa skrzyżowania wcześniej nie przejechał na
    czerwonym).
    Nie powinno go tam być również jakby nie przejechał
    ciągłej, jakby zastosował się do znaku zakazu
    i z miliona innych powodów.
    Ale BYŁ.

    Jak INACZEJ niż uznając ze OSTATNIO złamany przepis
    jest powodem wypadku, chcesz zapobiec takim
    absurdom (jak ten z przejechaniem czerwonego jedno
    lub dwa skrzyżowania wcześniej)?
    Wprowadzić 1742 opisy przypadków szczególnych?
    Coś Ci umknie ;)
    Prawodawca poszedł na "radykalny kompromis": pozostawił
    wszystko zasadom prawnym.
    A z tych wynika proste pytanie: czy w razie niezłamania
    ostatniego przepisu który został złamany doszłoby do
    wypadku?

    pzdr, Gotfryd