eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoRuch dorgowy kolizja - jazda prosto z pasa do do skrętu w lewo › Re: Ruch dorgowy kolizja - jazda prosto z pasa do do skrętu w lewo
    From: "Steel" <d...@K...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ruch dorgowy kolizja - jazda prosto z pasa do do skrętu w lewo
    Date: Wed, 29 Oct 2008 08:16:01 +0100

    > Dzięki Steel za wskazanie podstawy prawnej, mam jeszcze pytanie czy
    > mogę cokolwiek zrobić skoro przyjęłem mandat i przyznałem sie do
    > winy, czy moge jeszcze złożyć jakiś wniosek na skierownia sprawy do
    > sądu?

    No z tym generalnie raczej moze byc ciezko ... skoro nie jestes pewien
    swojej winy nie przyjmujesz mandatu. Mandat wiec jest prawomocny od momentu
    zlozenia na nim przez ciebie podpisu.

    Istnieje jednak cien szansy...
    Kodeksu Postepowania w Sprawach o Wykroczenia mowi:
    Art. 101. § 1. Prawomocny mandat karny podlega uchyleniu, jeseli grzywne
    nalozono za czyn nie bedacy czynem zabronionym jako wykroczenie. Uchylenie
    nastpuje na wniosek ukaranego złozony w zawitym terminie 7 dni od daty
    uprawomocnienia sie mandatu lub z urzedu.
    § 2. Uprawnionym do uchylenia prawomocnego mandatu karnego jest sad własciwy
    do rozpoznania sprawy, na którego obszarze działania grzywna została
    nałozona. W przedmiocie uchylenia mandatu karnego sad orzeka na posiedzeniu.
    Przed wydaniem postanowienia sad moze zarzadzi stosowne czynnosci w celu
    sprawdzenia podstaw do uchylenia mandatu karnego.
    § 3. Uchylajac mandat karny nakazuje sie podmiotowi, na rachunek którego
    pobrano grzywne, zwrot uiszczonej kwoty.

    Rozumiem ze mogles byc zszokowany sytuacja. Udaj sie na policje i popros o
    notatke ze zdarzenia.
    Tam powinny byc wyszczegolnione okolicznosci i za co zostales ukarany jak i
    rysunek sytuacyjny.

    jeszcze takie pytanie czy w momencie kiedy ogladales to skrzyzowanie po
    kolizji staly tam jeszcze pacholki i bylo dodatkowe oznaczenie nakazujace np
    omijanie wylaczonego pasa z prawej i/lub lewej?
    Moze zrobiles zdjecia (chocby telefonem) skrzyzowania w dniu zajscia (choc
    jak rozumiem bylo juz raczej ciemno)?

    > Swoją drogą mam żal do policji, że nie żetelnie zbadała przebieg
    > kolizji,

    goscia ktory z lewoskretu w ciebie wjechal ukarali mandatem?

    > ale na pozew cywilny wobec polcjantów z drogówki się nie
    > odważę.

    hehe

    KPwSoW:
    "Art. 102. Nadzór nad postepowaniem mandatowym sprawuje minister własciwy do
    spraw wewnetrznych, a w sprawach, o których mowa w art. 95 § 3 - Główny
    Inspektor Pracy."

    Steel