  • Data: 2003-11-23 17:00:33
    Temat: Re: Realizacja weksla
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:bpovtv$as1$9@news.onet.pl...
    > Pewnie masz rację, choć cokolwiek to wywraca moją wiedzę o wekslu. Ale co
    > będzie, jeśli weksel wystawie z datę tuż przed przedawnieniem?

    No włąsnie o takiej sytuacji pisałem. Wypełniam weksel zgodnie z deklaracją
    sumą odpowiadającą wymagalnemu świadczeniu, którego stanowił zabezpieczenie.
    I w tym momencie powinno nastapić "uabstrakcyjnienie" weksla na tyle, aby
    mógł spełnić sowją gwarancyjna funkcje. W przeciwnym wypadku jest to
    nonsens, ponieważ negujemy nawet istnienie _odrębnego_ zobowiązania z
    weksla, a chyba jest ono nietożsame ze świadczeniem nim zabezpieczonym.
    Jesli przyjmiemy taki tok rozumowania, to weksel stanie się jedynie
    świstkiem papieru bez praktycznego znaczenia, poza, marginalnym, dowodowym.
    A marginalnym, bo i tak będzie dziecinnie proste uchylić nakaz zapłaty
    przedstawiając zarzut przedawnienia. Czyli taki weksel można sobie spokojnie
    oprawić w ramke i najwyżej powiesić nad biurkiem jako memento, żeby na
    przyszłość brac weksle zupełne?

    Zeby jeszcze wyraźniej zaakcentowac absurd, to wyobraźmy sobie wręcz weksel
    przedstawiony do zapłaty, po czym, choćby nastepnego dnia, zobowiązania
    pierwotne się przedawnia - weksel do kosza?

    Jakoś nie przemawia to do mnie. No i nie zapominajmy, że choćby było sto
    wyroków potwierdzających jedna tezę, to 101. może byc inny. Nie żyjemy w USA
    czy w Wielkiej Brytanii i wyroki mogą najwyżej byc wskazówką. Nawet zresztą
    w systemie common law Sąd może zmienić (overrule) swój poprzedni wyrok,
    zmieniając stan prawny.

    Depi.