    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Tue, 11 Aug 2015 19:11:26 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Re: Drogówka
    <mpu3tc$7cq$1@node1.news.atman.pl>
    <55c294f0$0$8381$65785112@news.neostrada.pl>

    On Thu, 6 Aug 2015, Robert Tomasik wrote:

> [...]

    Zgadza się.
    Kiedyś już pisałem - jeszcze niebezpieczniejszy jest sposób uregulowania
    karania w zakresie *wykroczeń*, czyli kiedy *nie* dochodzi do wypadku.
    Mianowicie za "wtargiwanie" jest "pozycja w cenniku", za to nie ma
    "pozycji" za niezmniejszenie prędkosci przy zbliżaniu się do przejścia
    do "zdolności zatrzymania" (to nie cytat, ale tak każe konwencja),
    zaś od czasu wprowadzenia "tabelek" myślenie funkcjonariuszom chyba
    przeszło zupełnie i działa mechanizm "nie ma w tabelce nie ma
    wykroczenia".

    W efekcie, policjant (rzadko, to prawda, ale jednak) *karze*
    pieszego który "wtargnął", i jednocześnie *nie karze* kierującego,
    któremu wyszło że pieszy mógł(!) wtargnąć.
    To jest właśnie powodem przekonania, jakoby "zakaz wtargiwania"
    uchylał pierwszeństwo pieszego.

    Byłbym ostrożby bez sprawdzenia pełnej treści konwencji, bo tam jest
    cała lista przypadków kiedy "państwo strona umowy może" (wprowadzić
    różne dodatkowe zakazy), zaś update do konwencji (protokół dodatkowy)
    nie został nawet urzędowo przetłumaczony!

    > W Polsce obowiązuje polska Ustawa, a nie konwencja.

    Kiedy ostatnio czytałeś Konstytucję RP?
    Bo zasady "wyższości konwencji" są aż dwie: pierwsza dlatego, że
    tak zapisano w konstytucji, a druga dlatego, że państwo przegra
    w międzynarodowych trybynałach każdą sprawę, w której będzie
    się sprzeciwiało konwencji którą dobrowolnie ratyfikowało.

    > Ale zabrania wtargnięcia.

    To NIE UCHYLA PIERWSZEŃTWA.
    Z przyczyny prostej - pieszy już tam jest i pierwszeństwo ma.

    > Inaczej nie dał byś rady jechać samochodem. W Wielkiej Brytanii próbowano na
    > początku XX wieku wcielić Twój pomysł. Poszukaj, jak się to skończyło.

    Ależ skończyło się tak, że doszli do wniosku, że jest to jedyne
    BEZPIECZNE rozwiązanie. I je stosują!
    Nie, nie "red act" - pierwszeństwo pieszego. Podobnie jak legendarne
    kiedyś zatrzymywanie się pojazdów w .de, kiedy tylko pieszy zbliżył
    się do pasów.
    Jak w większości przypadków - "mający rację powinien być tylko jeden",
    każde inne powoduje, że w realu znajdzie się dwu takich, którzy będą
    dowodzić "mojszości racji".

    W .pl objawia się to tym, że kierowcy są gotowi przyspieszać przed
    przejściem, byle tylko znaleźć się w pozycji "nie mogłem hamować" :P
    Nie, nie żartuję.

    pzdr, Gotfryd