    Date: Mon, 17 May 2010 12:24:15 +0200
    From: mvoicem <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Przychodze do sklepu - karta drozej

    (17.05.2010 11:23), mi wrote:

    > Chwila. Spór jest nie o to czy uczestniczę w łańcuszku transakcji
    > finansowych, lecz o to czy bank gwarantuje, że transakcje jego kartą są
    > nieobarczane prowizją przez sprzedawcę.

    > Ależ oczywiście. Zmniejsza to konkurencyjność i jest ruchem zmierzającym
    > do ukrycia prowizji, czyli zwiększenia ogólnej głupoty do której
    > nawiązałeś. Oczywiście ceny ładnie wyglądają i jest milej, gdy są równe
    > dla każdego sposobu płatności. Jest to jednak myśleniem życzeniowym,
    > naiwnym i na krótką metę.

    Wiele kosztów się uśrednia po klientach. Np. w sklepie koszt prądu -
    jeden weźmie napój z lodówki, drugi taki sam napój z półki - nie
    spotkałem się nigdy żeby napój z lodówki (obciążony przecież kosztem
    schłodzenia) był droższy od tego z półki.

    Koszt "kasowania" produktów, niezależnie od tego czy kupujemy bilet czy
    kupujemy całą siatkę produktów nie schodzi poniżej jakiejś kwoty - koszt
    papieru na paragon (myślę że kilka groszy), czas poświęcony przez
    kasjera na kasowanie (niech kasjer zarabia 15zł/h a poświęca minutę na
    obsługę klienta - wychodzi 25gr) ...

    Koszt sprzątania - jeden wejdzie w czystych butach prosto do po produkt
    do kasy, drugi będzie się w buciorach pół godziny przetwierał między
    regałami.

    Mimo tego że jedni zużywają takich kosztów więcej niż inni, nie
    spotkałem się (i mam nadzieję że się nie spotkam) ze sklepem gdzie do
    ceny z półki muszę doliczyć: 10gr za napój z lodówki, 30 gr za
    kasowanie, 50gr za długie wybieranie produktów. Te koszty są uśrednione
    i zawarte w cenie produktów. Nie widzę powodu dlaczego koszt zapłaty
    kartą miałby być inaczej traktowany.

    p. m.