    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Thu, 3 Nov 2011 15:06:07 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Problem z zastawem - po wielu miesiącach

    On Thu, 3 Nov 2011, Morian wrote:

    > Witam
    >
    > Borykam się z problemem, bardzo proszę grupowiczów o poświęcenie
    > chwili i doradzenie w tej sprawie.

    Doradzenia w niniejszym poście nie ma.
    Luźny komentarz nieprawnika, może być? ;)

    > W marcu 2010 roku dostałem propozycję od faceta z mojej miejscowości,
    > abym wziął w zastaw 2 laptopy (netbooki) na miesiąc czasu w zamian za
    > kilkaset zł.
    > Po miesiącu facet miał mi oddać pieniądze wraz z dodatkową kwotą dla
    > mnie, a laptopy miały wrócić do niego. Sprzęt miał fakturę na jego
    > żonę, nie zawieraliśmy żadnej umowy pisemnej.

    Nie wadzi, IMVHO. To nie "rozporządzenie majątkiem wspólnym",
    lecz "rozporządzenie czyjąś rzeczą", a dla zastawu istnieją
    przepisy szczególne.
    Krytyczne jest, czy żona godziła się na używanie przez niego.
    PRZEZ NIEGO. I czy mu "pozwoliła" - ale wcale nie zastawiać,
    lecz używać.
    IMVHO nie sposób dowieść że nie, bo awantura byłaby wcześniej ;)

    > W końcu sprzedałem jednego laptopa, w ten sposób mniej więcej
    > odzyskałem kwotę wkładu własnego.

    Mhm.
    To ja mam pytanie do grupowiczów: czy w świetle 312 KC takie cóś
    jest dopuszczalne? "Samowolna egzekucja"? :O

    > Mijały miesiące, sprawa już dla mnie zapomniana. W kwietniu 2011
    > przyjeżdża nagle o 21.00 wieczorem do mnie do domu facet z żoną i żąda
    > wydania sprzętu. Jako człowiek ugodowy stwierdziłem, że sprzęt
    > odkupię, no ale proszę o moje pieniądze plus jakąś kwotę za te ok. 13
    > miesięcy.

    Poczekamy na komentarze, czy to tylko Twoja dobra wola, czy
    też obowiązek ;)

    > Temat odżywa we wrześniu, teraz sprawę przejęła żona osobnika,
    > twierdzi ona że bezpodstawnie przyjąłem od jej męża sprzęt i mam jej
    > go oddać,

    ...to niech odda pieniądze za męża, 356 KC i *musisz* je przyjąć ;)

    > ją nic nie interesuje.

    No to ma pech. 309+169

    > Niestety przychodzi... policja. No to mówię co i jak, policjant
    > stwierdza, że nic tu po nim.

    No to policjant wykazał się refleksem.
    Logicznie powiedział - bo jest dramatyczna różnica między przypadkiem
    jakbyś *przywłaszczył* czyjś sprzęt, bo to przestępstwo i na takie
    dictum powinien zacząć wykonywać "czynności w celu", a odmową wydania
    *legalnie* zatrzymanego sprzętu, znaczy na podstawie zastawu (czy to
    ustawowego czy umownego).
    Nawet jeśli sprzęt został nielegalnie uzyskany w celu poddania
    go zastawowi, siedzieć idzie ten kto go "pozyskał" wbrew prawu,
    a nie ten kto przyjął go w zastaw ("chyba że działał w złej
    wierze", znaczy wiedział że to z kradzieży lub przywłaszczenia).
    Może oskarżyć mężą że bez upoważnienia zastawił jej rzecz,
    policja i prokurator się do tego nie wmieszają bo AFAIR
    przy szkodzie "na rzecz osoby bliskiej" nie podpada pod
    oskarżenie publiczne.

    > Rozmawiamy o dziwo jednak i znów ustalamy kwotę, za którą odkupię im
    > sprzęt. Oczywiście to zasłona dymna, pomimo obietnicy nie widzę nawet
    > grosza.
    > 2 listopada otrzymuję od pani list polecony z wezwaniem do zwrócenia
    > jej sprzętu w ciągu 7 dni, bo inaczej powiadomi organy ścigania
    > o dokonaniu przestępstwa.

    IMVHO to ona dokonuje przestępstwa bezprawnego oskarżenia :]
    (jeszcze zależy co napisze w piśmie :>, bo co innego jak
    "nie zna się i podejrzewa" :P)

    > Nadmienia w tym piśmie, iż nie miałem prawa od
    > osób postronnych przyjmować jej dobra materialnego.

    Ale to jej "jej prawo", bo Kodeks Cywilny twierdzi co innego.
    Może nie wie, że posiadanie jest w .pl chronione *bardziej*
    niż własność.

    > Owo pismo jest z błędem w moim nazwisku (dołożona litera).

    IMVHO bez znaczenia - doskonale wiesz, że to do Ciebie,
    oni też wiedzą że chcieli do Ciebie.

    > Bardzo proszę o komentarze do sytuacji

    Podane wyżej numerki to artykuły Kodeksu Cywilnego.
    Znadziesz w wielu miejscach w internecie, choćby tu:
    _117.html

    Przeczytaj CAŁY rodział o zastawach (od art.306) oraz
    interesujące odwołania (szczególnie to z rozdziału
    o zasiedzeniach, numer podany wyżej).

    > i wskazanie jak z niej wyjść.

    A to ja się nie mieszam, bo "jaka droga jest najlepsza"
    to inna sprawa. IMVHO owa żona zastawnika nie ma racji
    i tyle, skoro dla zastawu są przepisy szczególne.

    Wątpliwości (moje!) wzbudza to, czy miałeś prawo "bez sądu"
    sprzedać laptopa i mam nadzieję że ktoś wyjaśni.

    pzdr, Gotfryd