  • Data: 2011-11-03 21:20:11
    Temat: Re: Problem z zastawem - po wielu miesiącach
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 3 Nov 2011, Morian wrote:

    > Czy mialem obowiazek od takiej jednorazowej transakcji na kwote 30 zl
    > odprowadzac podatek?

    Tak, przy czym nie ma obowiązku "natychmiast" płacić zaliczek.
    Ale na rocznym PIT jest zarówno pozycja "przychody z kapitałów
    pieniężnych" jak i "inne źródła", pod jedną z tych powinno się
    mieścić.

    UWAGA: zakładam, że PIT płacisz!
    Bo jak ktoś nie ma źródeł przychodu, to oczywiście podatek
    zmieści się w kwocie wolnej :P i nie podlega wpłacie.
    Ale - również uwaga - to nie zwalnia z obowiązku złożenia
    deklaracji :]

    Do Twojej informacji: jest coś takiego jak "czynny żal", który
    w podatkach działa inaczej niż w przypadku czynów karalnych
    z kodeksu karnego.
    Niezależnie jest prawo do korekty deklaracji, skorzystanie
    z którego nie wymaga nawet powołania się na "czynny żal".
    Mianowicie, jeśli podatnik:
    - złoży deklarację z wyjaśnieniem dlaczego (IMVHO "nie wiedziałem"
    nie jest złe :>)
    - zapłaci podatek z odsetkami, żeby nie było zaległości
    ...to nie podlega karze.
    Do tego odsetek do "trzykrotności listu ekspresowego" się nie
    egzekwuje, więc pewnie pozostawałaby kwota główna.
    Minus taki, że trzeba korygować PIT-37/PIT-36 (co kto tam ma).

    > I przy okazji - czy jak ktos mnie poprosi o wniesienie pralki do domu
    > i da taka sume, powstaje obowiazek podatkowy?

    No niestety.
    Prawo mamy dość głupie, bo w podatku od darowizn "kwota wolna"
    dotycząca *odrębnych* darczyńców jest, w PCC kwota wolna dotycząca
    *odrębnych* zdarzeń jest, a w podatku dochodowym... nie ma.
    Jedna tzw. "kwota wolna" dotyczy całego roku podatkowego.
    Ale "zdarzenia", nawet na groszowe kwoty, formalnie należy
    doliczyć do podstawy opodatkowania.
    Rzadko się to ściga, bo nieopłacalne, zarówno ściganie jak
    i samo ściąganie "groszy" :], ale jak Ci napisali: trzeba brać
    pod uwagę możliwość "odwetowego" donosu.

    > Plus. Bez umowy w reku ciezko to ustalic.

    <uwaga, dywaguję>
    IMVHO, z faktu że widziałeś f-rę wynika że wiedziałeś iż "na żonę",
    ale nie wynika, że znałeś warunki promocji - myśląc że sprzęt *jest*
    ich, zostałbyś pod ochroną tego przepisu o kupieniu od osoby
    która nie miała prawa rozporządzić (ani sprzedać, ani zastawić).
    Oczywiście zdaję sobie sprawę że taki operator ma adwokatów
    którzy nie takie rzeczy mają "obcykane".

    pzdr, Gotfryd