  • Date: Mon, 14 Jun 2010 09:33:06 +0200
    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo do mieszkania

    VoyteG pisze:

    > To jesli nie ma umowy, to właściciel ma prawo nie wpuścić do lokalu?

    Skoro lokator jest lokatorem, to mieszka. Skoro mieszka, to musiał mieć
    jakąś umowę. Mogła być ustna. Jak się mu włamiesz do lokalu pod jego
    nieobecność i nie wpuścisz to masz, za przeproszeniem, przesrane - i to
    zarówno karnie (włamanie, być może także naruszenie mir) jak i cywilnie
    (naruszenie posiadania - gość idzie do hotelu i potem ty za to płacisz,
    bo wygra sprawę o przywrócenie posiadania).

    Chyba że źle używasz słowa "lokator".

    > Sytuacja jest taka, ze w odziedziczonym lokalu mieszka od wielu lat
    > lokator, dłużej niz zyje spadkobierca.

    Czyli jakaś umowa była. Tego typu umowy się, w pewnym sensie,
    dziedziczy. Czyli umowa najmu obowiązuje też spadkobierców.

    > Lokator jest tylko zameldowany i nie legitymuje sie umowa.

    Nie musi się "legitymować". Umowa może być ustna.

    > Czy lokator ma obowiazek udowodnic umowe najmu?

    Obowiązek udowodnienia czegokolwiek ma ten, co chce osiągnąć jakiś
    skutek prawny. Ty się chcesz lokatora pozbyć, więc to ty musisz
    udowadniać, że nie ma prawa tam przebywać. A że w przypadku meldunku
    osoba dysponująca tytułem prawnym do lokalu musiała oświadczyć, że osoba
    meldowana ma prawo tam mieszkać, to oczywiste jest, że jakaś umowa była.

    Co więcej próba udowadniania, że umowy nie było może być samobójcza, bo
    może wtedy pojawić się sprawa zasiedzenia. A chyba wiesz, co to oznacza?

    > W takiej sytuacji, właściciel może tak "od jutra powiedzieć do
    > widzenia"?

    Nie. Obowiązuje termin wypowiedzenia - a i potem lokator może odmówić
    opuszczenia lokalu i trzeba będzie przejść całą procedurę eksmisyjną
    (pozew i tak dalej).