    From: "raindog" <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawi najmu-podatek
    Date: Wed, 1 Mar 2006 17:32:06 +0100

    Użytkownik "Olcia" <o...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:7d4f.0000008b.440419cc@newsgate.onet.pl...
    > Mam takie pytanko co do prawa wynajmu.
    > Chce wynajac sobie kawalerke,jej calkowity koszt wraz z oplatami to 850
    > zl.
    > Bardzo mily Pan Wynajemca powiedzial ze z umowa to bedzie trzeba doliczyc
    > 20%
    > tego,czyli jakies 180 zl,bo umowa kosztuje wlasnie tyle.Ja sie na tym nie
    > znam,ale czy to nie walek?

    [Zakładając, że przez "umowę" rozumiemy "umowę w formie pisemnej":]

    Umowa kosztuje tyle, ile papier, na którym została spisana ;)

    Jeśli nie masz umowy, wynajmujący nie ma żadnych obowiązków w stosunku do
    Ciebie. Przykładowo: może powiedzieć, że "od jutra tu nie mieszkasz", lub że
    podnosi opłatę za najem o 100% i albo się zgadzasz, albo wyprowadzasz.
    Dlatego warto zawrzeć umowę - a to wcale nie oznacza, że z czyjegokolwiek
    konta automatycznie co miesiąc będzie pobierany podatek - nawet na zdrowy
    rozum można się zastanowić, skąd Urząd Skarbowy miałby wiedzieć o takiej
    umowie zawartej między Wami? Jasne, że podatek powinien zostać odprowadzony,
    ale bez zawierania pisemnej umowy również powinien. Wynajmujący może się
    jednak obawiać, że jeśli spiszecie umowę, to Ty - w razie problemów -
    doniesiesz go do US. Znam jednak wiele osób, które podpisały umowę najmu i
    nie mają żadnych problemów, mimo, że wynajmujący nie płaci podatku. Nie
    namawiam tu oczywiście do uchylania się od tego obowiązku, ale zachęcam do
    spisania umowy - zmobilizuje obie strony.

    rd.