  • Data: 2005-05-29 15:55:04
    Temat: Re: Prawa udziałowe wspólnika
    Od: "K. Borek" <k...@a...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    orro wrote:

    > W umowie spółki co do praw udziałowych wspólników nic szczególnego
    > nie ma poza tą proporcjonalnością w objęciu KZ. Jest punkt w umowie
    > mówiący o możliwości podwyższenia KZ bez zmiany umowy do wysokości
    > 3.000.000 zł. Czyli niestety nie mogę (chyba) skorzystać z tej drogi
    > podwyższenia KZ (bez zmiany umowy, a więc nie uszczuplając praw
    > udziałowych wspólnika, tak jakby to było przy podwyższeniu ze zmianą
    > umowy), bo punkt o proporcjonalności jest w umowie spólki.

    Przez taką zmianę umowy spółki też nie "wykolegujesz" wspólnika bo art. 260
    § 2 ksh... ;)

    > Czy jeśłi
    > na ZW nie będzie drugiego wspólnika (do tej pory nie było go ani
    > razu, mimo każdorazowych i terminowych powiadomień), to można podjąć
    > uchwałę zmieniającą umowę spólki, która uszczupli jego prawa? Wówczas
    > wykreśliłbym punkt o proporcjonalności objęcia udziałow w
    > podwyższonym KZ bez zmiany umowy spółki.

    Możesz podjąć taką uchwałę bo masz ponad 2/3 głosów na ZW. Uważaj jednak bo
    art. 249 § 1 ksh... ;)

    Jeśli chcesz się pozbyć wspólnika, to rozważ przymusowe umorzenie udziałów
    (art. 199 ksh) i w tym kierunku zmień (jako zgromadzenie wspólników) umowę
    spółki.
    Radzę jednak, aby spółka nie była jednoosobowa bo jej prowadzenie będzie
    kosztowne. Niech więc do spółki przystapi, choćby z jednym udziałem, żona,
    mama, babcia albo ktoś równie zaufany (abyś znowu nie musiał kombinować).

    > Z tym podwyższeniem KZ to jest tak, że chciałbym - dla wiarygodności
    > spólki - trochę go podwyższyć ponad minimum, a poza tym wymyśliłem
    > sobie, że po ZZW wycofam się z zarządzania spólką (brak czasu),
    > powołać na prezesa dotychczasowego zastępcę, samemu zostać jedynie
    > pełnomocnikiem do zawierania umów z zarządem i "wynagradzać" zarząd
    > m.in. prawem do objęcia części udziałów z zysku w kolejnym roku
    > obrotowym.

    Prawo do objęcia udziałów z zysku przysługuje wspólnikom a więc spółka nie
    może nim dowolnie rozporządzać.
    Ponadto korzystniej podatkowo będzie, jeśli to będzie premia (za np.
    rewelacyjne zarządzanie) wypłacana przez spółkę (z zysków spółki a nie
    wspólników) a obliczana jako np. procent od zysku spółki za rok
    obrachunkowy.

    --
    Pozdrawiam,
    Krystyna Borek