  • 1. Data: 2005-05-29 10:44:59
    Temat: Prawa udziałowe wspólnika
    Od: "orro" <m...@g...pl>

    Rok temu kupiłem 80% udziałów małej spólki z o.o. przynoszącej wówczas
    straty. Po roku spólka przyniosła zysk ponaddwukrotnie większy niż kapitał
    zakładowy. Chciałbym (jestem jednocześnie jej prezesem) zostawić cały zysk w
    spólce podnosząc jej kapitał zakładowy i w związku z tym mam pytania:
    1. czy jeśli kapitał zakładowy był 50.000 zł (podzielonby na 100 udziałów po
    500 zł), a rok obrotowy 2003 został zakończony stratą i ZZW podjęło uchwałe
    o obniżeniu kapitału zakładowego do 37.000 zł nie precyzując czy ma to być w
    drodze zmniejszenia wartości udziału, czy zmniejszenia ich ilości, to teraz
    uchwała ZZW za 2004 r. o rozporządzeniu zyskiem ma po prostu podnieść
    kapitał zakładowy do 150.000 zł " w drodze zwiększenia ilości udziałów do
    300 o wartośći nominalnej 500 zł każdy?

    2. No i drugie pytanie: w umowie spółki mam zapis, ze "dotychczasowi
    wspólnicy mają prawo pierwszeństwa do objęcia podwyżsonego KZ
    proporcjonalnie do posiadanych przez siebie udziałów". Czy jest możliwość,
    by drugi wspólnik posiadający pozostałe 20% udziałow nie objął tych
    dodatkowych udziałów w podwyższonym KZ? Dodam, że wysyłałem fax o chęci
    odkupienia udziałów po cenie nominalnej ( i nadal chcę), lecz odpisał
    odmownie. Był to jedyny temat na jaki w ogóle odpowiedział przez cały rok.
    Wspólnik zupełnie nie interesuje się spółką, a ja nie chciałbym "nagradzać'
    go rosnącą wartością jego udziałów, tym bardziej, że zanim odkupiłem udziały
    firma przynosiła straty. Chciałbym po prostu zwrócić mu tylko to co
    zainwestował.

    Bardzo byłbym wdzięczny za jakiekolwiek sugestie.

    Pozdrawiam
    orro

  • 2. Data: 2005-05-29 11:44:07
    Temat: Re: Prawa udziałowe wspólnika
    Od: "K. Borek" <k...@a...waw.pl>

    orro wrote:
> [...]
    > kapitał zakładowy. Chciałbym (jestem jednocześnie jej prezesem)
    > zostawić cały zysk w spólce podnosząc jej kapitał zakładowy i w

    [...]

    > Bardzo byłbym wdzięczny za jakiekolwiek sugestie.

    Po co te zabawy z kapitałem zakładowym? Chcesz koniecznie zapłacić podatek
    od czynności cywilnoprawnych?
    Zostaw zysk na kapitale zapasowym. Co najwyżej- jesli faktycznie obniżyłaś
    kapitał zakładowy do 37.000 zł, to podnieś go do wymaganego minimalnego
    50.000 zł.
    Co do stosunków pomiędzy wspólnikami, to wiele zależy od umowy spółki,
    której nie znam.

    --
    Pozdrawiam,
    Krystyna Borek

    --> Odzyskaj swoje pieniądze --> http://rejestr.info <--

  • 3. Data: 2005-05-29 12:46:43
    Od: "orro" <m...@g...pl>

    Użytkownik "K. Borek" <k...@a...waw.pl> napisał w wiadomości

    > Co do stosunków pomiędzy wspólnikami, to wiele zależy od umowy spółki,
    > której nie znam.

    W umowie spółki co do praw udziałowych wspólników nic szczególnego nie ma
    poza tą proporcjonalnością w objęciu KZ. Jest punkt w umowie mówiący o
    możliwości podwyższenia KZ bez zmiany umowy do wysokości 3.000.000 zł. Czyli
    niestety nie mogę (chyba) skorzystać z tej drogi podwyższenia KZ (bez zmiany
    umowy, a więc nie uszczuplając praw udziałowych wspólnika, tak jakby to było
    przy podwyższeniu ze zmianą umowy), bo punkt o proporcjonalności jest w
    umowie spólki. Czy jeśłi na ZW nie będzie drugiego wspólnika (do tej pory
    nie było go ani razu, mimo każdorazowych i terminowych powiadomień), to
    można podjąć uchwałę zmieniającą umowę spólki, która uszczupli jego prawa?
    Wówczas wykreśliłbym punkt o proporcjonalności objęcia udziałow w
    podwyższonym KZ bez zmiany umowy spółki.

    Z tym podwyższeniem KZ to jest tak, że chciałbym - dla wiarygodności
    spólki - trochę go podwyższyć ponad minimum, a poza tym wymyśliłem sobie, że
    po ZZW wycofam się z zarządzania spólką (brak czasu), powołać na prezesa
    dotychczasowego zastępcę, samemu zostać jedynie pełnomocnikiem do zawierania
    umów z zarządem i "wynagradzać" zarząd m.in. prawem do objęcia części
    udziałów z zysku w kolejnym roku obrotowym.

    Pozdrawiam, dziękuję za już i proszę o jeszcze jakąś radę
    orro

  • 4. Data: 2005-05-29 15:55:04
    Od: "K. Borek" <k...@a...waw.pl>

    orro wrote:

> [...]
    > udziałowych wspólnika, tak jakby to było przy podwyższeniu ze zmianą
    > umowy), bo punkt o proporcjonalności jest w umowie spólki.

    Przez taką zmianę umowy spółki też nie "wykolegujesz" wspólnika bo art. 260
    § 2 ksh... ;)

> [...]
    > wykreśliłbym punkt o proporcjonalności objęcia udziałow w
    > podwyższonym KZ bez zmiany umowy spółki.

    Możesz podjąć taką uchwałę bo masz ponad 2/3 głosów na ZW. Uważaj jednak bo
    art. 249 § 1 ksh... ;)

    Jeśli chcesz się pozbyć wspólnika, to rozważ przymusowe umorzenie udziałów
    (art. 199 ksh) i w tym kierunku zmień (jako zgromadzenie wspólników) umowę
    spółki.
    Radzę jednak, aby spółka nie była jednoosobowa bo jej prowadzenie będzie
    kosztowne. Niech więc do spółki przystapi, choćby z jednym udziałem, żona,
    mama, babcia albo ktoś równie zaufany (abyś znowu nie musiał kombinować).

> [...]
    > pełnomocnikiem do zawierania umów z zarządem i "wynagradzać" zarząd
    > m.in. prawem do objęcia części udziałów z zysku w kolejnym roku

    Prawo do objęcia udziałów z zysku przysługuje wspólnikom a więc spółka nie
    może nim dowolnie rozporządzać.
    Ponadto korzystniej podatkowo będzie, jeśli to będzie premia (za np.
    rewelacyjne zarządzanie) wypłacana przez spółkę (z zysków spółki a nie
    wspólników) a obliczana jako np. procent od zysku spółki za rok
    obrachunkowy.

  • 5. Data: 2005-05-29 19:10:56
    Od: "orro" <m...@g...pl>

    > Jeśli chcesz się pozbyć wspólnika, to rozważ przymusowe umorzenie udziałów
    > (art. 199 ksh) i w tym kierunku zmień (jako zgromadzenie wspólników) umowę
    > spółki.

    Dzięki, to jest bardzo dobry pomysł!
    Tym drugim wspólnikiem jest inna społka z o.o. Tzn. ja posiadam udziały
    jako osoba fizyczna, a drugim wspólnikiem jest osoba prawna. Czy jeśli na ZW
    zmienię umowę spółki i dodam, że wspólnikom nie wolno zajmować się
    interesami konkurencyjnymi, a w przypadku zajmowania się następuje
    przymusowe umorzenie udziałów, a w przedmiocie działalności tamtej spólki są
    również te same punkty PKD, co w "naszej", to wówczas będzie można umorzyć
    udziały? Oczywiście drugi wspólnik - czyli ta spółka z o. nie wykreśli tych
    punktow PKD z własnej umowy spółki bo jest dużą spółką.

    Albo gdybym wprowadził punkt do umowy spółki, że 2-krotna nieobecność na
    kolejnych ZW wspólnika powoduje przymusowe umorzenie udziałów?
    Co lepiej?

> [...]
    > mama, babcia albo ktoś równie zaufany (abyś znowu nie musiał kombinować).

    Oczywiście. Nie będzie jednoosobowa, ale teraz nie mam szans sprzedania
    choćby jednego udziału komuś, komu chciałbym, bo drugi wspólnik ma prawo
    pierwokupu. Jak tylko udałoby mi sięodkupić, albo umorzyć udziały drugiego
    wspólnika sprzadałbym część mojemu zastępcy, wykreśłiłbym punkt o
    proporcjonalności obejmowania udziału w podwyższonym KZ i na ZZW zamykającym
    kolejny rok obrotowy podejmował uchwały o objęciu udziałów wynagradzając
    "zarząd" już jako wspólnika. Zależy mi na związaniu "zarzadu" ze spólką i
    stąd ta chęć "wynagradzania" w udziałach.

    Jeszcze raz dzięki za sugestię o umorzeniu i ośmielam się jeszcze prosić o
    komentarz do moich pomysłów na te umorzenia :-)

    Pozdrawiam, orro

  • 6. Data: 2005-05-31 16:20:09
    Od: "K. Borek" <k...@a...waw.pl>

    orro wrote:
> [...]
    > wówczas będzie można umorzyć udziały? Oczywiście drugi wspólnik -
    > czyli ta spółka z o. nie wykreśli tych punktow PKD z własnej umowy

    Dobry plan :)

    > Albo gdybym wprowadził punkt do umowy spółki, że 2-krotna nieobecność
    > na kolejnych ZW wspólnika powoduje przymusowe umorzenie udziałów?
    > Co lepiej?

    Lepiej pierwszy ;)

> [...]
    > uchwały o objęciu udziałów wynagradzając "zarząd" już jako wspólnika.
    > Zależy mi na związaniu "zarzadu" ze spólką i stąd ta chęć

    To może niech ten nowy wspólnik przystąpi do spółki z jednym nowym udziałem
    zgodnie z uchwałą podjętą na zgromadzeniu wspólników pod nieobecność
    wspólnika (sp. z o.o.), którego udziały mają zostać umorzone ;)

    --

    --> Polscy windykatorzy --> http://windykatorzy.info