    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawa autorskie do zdjęć umieszczanych w internecie
    Date: Mon, 15 Dec 2008 19:28:15 +0100

    On Mon, 15 Dec 2008, Marek Witbrot wrote:

    > To ja już zupełnie nic nie rozumiem. Kiedy zdjęcie na pewno nie będzie
    > uznane za dzieło?

    IMO - jeśli *celem* zrobienia zdjęcia jest stworzenie wiernego
    odwzorowania innego dwuwymiarowego (albo ogólnie mówiąc - tak
    samo wymiarowego, bo zdjęcie może być stereo- a w przyszłosci
    być może również holograficzne) utworu.
    Inaczej mówiąc, jak ktoś *twierdzi* że zrobił fotokopię,
    reprodukcję albo cóś w tym stylu, to *on* nie zrobił nic
    "autorskiego".
    Dobra kopia to po prostu solidne rzemiosło - zrobione tak,
    aby NIE BYŁO w nim ingerencji wykonawcy.
    Nie umniejsza to prawa wykonawcy do wynagrodzenia, ale IMO
    na "normalnych zasadach cywilnych" a nie PA.
    Oczywiscie "autorskości" oryginału to w niczym nie ujmuje
    i owa kopia *może* stanowić źródło roszczeń tego autora
    (oryginału), o ile są.

    Zamierzone przekształcenie, w tym selekcja danych, np. w wyniku
    ujęcia na dwuwymiarowym zdjęciu trójwymiarowej rzeźby już
    będzie dawało pole do "aktu twórczego", nawet jeśli będzie
    to tylko 'tfurczość" :D

    Do podyskutowania mamy przypadki, kiedy owo przekształcenie
    oraz "zmiany inne", w postaci np. oświetlenia pod różnym kątem,
    jak najbardziej występują, ale znajdują się poza kontrolą fotopstryka.
    Klasyka to zdjęcia "czystego" (nie skojarzonego z innymi
    rzeczami w kadrze, nie przysłoniętego chmurami itede) Księżyca
    i innych ciał niebieskich (np. Jowisza z ichnimi księżycami).

    W ZASADZIE to też czysta technika.

    Pytanie czy wybór godziny 20:19:42 jako jedynego *możliwego*
    kryterium jest wystarczające do określenia "autorskości"?

    JEŚLIBY miało takiemu zdjęciu przysługiwać ochrona, to IMVHO
    jak najbardziej, ale z *innego* prawa o ochronie własności
    intelektualnej - z ochrony baz danych.
    Bo jak ktoś chciał sobie strzelić czwórkę księżyców Jowisza
    wczoraj o 21:12 to miał taką możliwość, 'tfurczości' w tym
    nie widać, ale wymagało to pewnych *nakładów*!

    pzdr, Gotfryd