    From: "andrzej głowacki" <f...@U...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawa autorskie
    Date: Wed, 5 Jan 2005 15:25:30 +0100
    Sender: f...@p...onet.pl@pc72.bydgoszcz.sdi.tpnet.pl

    > Zdecydowanie tak - jeśli autor będzie potrafił wykazać przejaw
    > działalności twórczej.

    A to na pewno, ale to będzie raczej wyjątek. Cytuję ustawę:

    1. Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o
    indywidualnym charakterze [...]
    2. W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
    1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi
    (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy
    komputerowe),
    2) plastyczne,
    3) fotograficzne, [...]

    Myślę, że zwykłe ksero a także zwykła reprodukcja, generalnie nie mieści się
    tej definicji.

    > Tak, zasadniczym i szczególnym prawem jest własność rzeczy, czyli
    > nie mamy doczynienia z dobrem publicznym.
    > [...]
    > w takim wypadku właściciel zobligowany jest najczęściej umową licencyjną
    > co do praw autorskich, a nawet jeśli nie ("bo to stare dzieło") to

    Mnie chodziło o inny przypadek, gdzie obecny właściciel dzieła, nie ma nic
    wspólnego z twórcą, który zmarł ponad 70 lat temu.

    > Jeśli jest taka informacja to w domyśle wydawca co najmniej skontaktował
    > się z właścicielem rzeczy (dzieła) i uzyskał zgodę (licencję) na
    > publikowanie obrazu rzeczy (dzieła).

    Ta sama uwaga, co wyżej.

    > To tylko chyba! Nie ma pewności.

    Powiedziałem chyba, bo jeden prawnik powie tak, drugi inaczej, a nawet wyrok
    sądowy można kwestionować i się od niego odwołać ;-). W moim odczucia,
    sytuacja, do której odnosiłem moje słowa, jest niepawidłowa i nieuczciwa.

    Pozdrawiam, andrzej