  • Data: 2011-07-13 08:52:30
    Temat: Re: Pożyczona przyczepka - OC
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 13 Jul 2011, SDD wrote:

    > Witam
    >
    > Sytuacja hipotetyczna. Załóżmy, ep ożyczyłem od kogoś przyczepkę
    > i następnie, jadac swoim samochodem z dopieta ta przyczepka, spowodowałem
    > wypadek, w wyniku którego przyczepka została uszkodzona/zniszczona (np.
    > wymusilem pierwszenstwo w wyniku ktorego gosc z glownej w nia grzmotnal.

    Zamień sobie tę przyczepkę na samochód. Pożyczony samochód.

    > Wlasciciel przyczepki ma wiec rszczenie do mnie o uszkodzenie swego
    > sprzetu...

    Nie, on ma roszczenie o zwrot swojej przyczepki w stanie
    niepogorszonym, plus ew. roszczenie z powodu nie zwrócenia jej
    w tym stanie.
    Właściciel (przyczepki) nie ma nic wspólnego z wypadkiem,
    za to ma z umową użyczenia, momentem wydania i momentem zwrotu sprzętu.

    > - pytanie - czy moze to zalatwic z mojego OC?

    Ależ oczywiście - jeśli masz ubezpieczenie od szkód wyrządzonych
    z tytułu korzystania z czyjegoś sprzętu!
    :D

    > Domyslam sie, ze nie - ale z czego wynika?

    Nie, Ty się domyślasz że nie obejmuje tego OC *z tytułu
    używania samochodu*. Oczywiście że zgoda :), chyba
    że w ustawie lub konkretnej umowie (która może obejmować
    więcej niż ustawa nakazuje) jest jakiś wyjątek obejmujący
    również mienie powierzone (nie sądzę, niemniej zaznaczam
    że piszę "z głowy czyli z niczego").

    > Sytuacja jest zapewne identtyczna, jak w przypadku, gdybym spowodowal
    > wypadem jadac bez przyczepki w wyniku ktorego np. zniszczeniu ulegla
    > przewozona w bagazniku czyjaś waza z epoki Ming. Jak byloby w tym przypadku?

    Jak wyżej.
    W momencie wypadku szkodę wyrządzasz sobie - niszczysz mienie
    *sobie* powierzone.
    Właścicielowi do wypadku nic, on tylko ma prawo dostać swoje
    mienie z powrotem (lub odszkodowanie za brak lub mniej warte mienie).

    pzdr, Gotfryd