  • Data: 2002-02-25 22:56:37
    Temat: Re: Polskie normy online - gdzie?
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 25 Feb 2002, Gwidon S. Naskrent wrote:

    >+ On Mon, 25 Feb 2002, Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:
    >+
    >+ > Mogę założyć że nie są dla mnie źródłem ŻADNEGO prawa ?
    >+
    >+ PN nie są źródłem prawa, tak samo jak nie są nimi umowy cywilnoprawne. Są
    >+ to pewne wyznaczniki jakości które stosuje się w produkcji i obrocie
    >+ gospodarczym. Pod tym względem mają rolę zbliżoną do prawa zwyczajowego.
    >+
    >+ Nie jestem pewien czy nieprzestrzeganie PN _zawsze_ skutkuje sankcjami (w
    >+ postaci np. niedopuszczenia towaru do obrotu).

    Nie zawsze, to pewne; PN pt. "kodowanie polskich znaków"
    wiadomy producent software (nie on jeden) zastosował do
    podatrcia we wiadomym miejscu i nikt nikogo nie wsadza
    do więzienia.
    Problem w tym że jak chcę wykopać rów, a na nieszczęście
    on się "obsunie" to zostanę potraktowany "nieprzestrzeganiem
    norm budowlanych". Inaczej: "polskich norm" !

    >+ > (Konstytucja, "źródłami prawa są", czyli resztę można....)
    >+
    >+ Owszem, wyliczenie w konstytucji ma charakter zamknięty. Co nie znaczy że
    >+ zwyczaj czy zasady współżycia społecznego są zupełnie nieistotne dla
    >+ kształtowania treści stosunków prawnych, jednak możliwość ich
    >+ uwzględnienia musi wynikać z prawa stanowionego.

    Zdaje się że właśnie tu jest problem...
    Ktoś tu rzucał przykładami (prawa budowlanego, na przykład)
    ale paragrafów nie podał ;>, a szkoda.

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (pamiętający kto to "rzucał przykładami")