  • Data: 2002-02-25 16:03:23
    Temat: Re: Polskie normy online - gdzie?
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl000> szukaj wiadomości tego autora

    > PN nie są źródłem prawa, tak samo jak nie są nimi umowy cywilnoprawne. Są
    > to pewne wyznaczniki jakości które stosuje się w produkcji i obrocie
    > gospodarczym. Pod tym względem mają rolę zbliżoną do prawa zwyczajowego.
    >
    > Nie jestem pewien czy nieprzestrzeganie PN _zawsze_ skutkuje sankcjami (w
    > postaci np. niedopuszczenia towaru do obrotu).

    Nie do końca, vide art. 19 ustawy o normalizacji (wklejam poniżej). Jest
    sporo aktów wykonawczych do ust. 2, sporo ustaw, o których mowa w ust. 3
    tego przepisu.

    Pozdrawiam, Marcin.

    Art. 19. 1. Stosowanie Polskich Norm jest dobrowolne, z zastrzeżeniem ust. 2
    i 3.
    2. Ministrowie w sprawach należących do zakresu ich działania i po uzyskaniu
    opinii lub na wniosek Komitetu mogą, w drodze rozporządzenia, wprowadzić
    obowiązek stosowania Polskiej Normy, gdy dotyczy ona w szczególności:
    1) ochrony życia, zdrowia, mienia, bezpieczeństwa pracy i użytkowania,
    2) ochrony środowiska,
    3) wyrobów zamawianych przez organy państwowe.
    3. Stosowanie Polskich Norm jest również obowiązkowe, jeżeli normy te
    zostaną powołane w ustawach.
    4. Obowiązek stosowania, o którym mowa w ust. 2 i 3, dotyczyć może grupy
    norm, jednej normy lub jej części, a także pełnego lub ograniczonego zakresu
    jej stosowania. Normy te są wprowadzane w języku polskim.
    5. W planach prac normalizacyjnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2,
    wskazywane są projekty Polskich Norm przewidywanych do obowiązkowego
    stosowania.