  • Data: 2004-08-21 19:45:14
    Temat: Re: Policja i Straz Miejska moga mi nagwizdac ? - ponownie
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Artur Golanski" <A...@w...net.pl> napisał w wiadomości
    news:k62ei01p9ojrkfc8sass63golb2h0v89ct@4ax.com...

> [...]
    > na znaku liczbą kilometrów na godzinę" (prędkości, a czegoś innego).
    > Nigdzie nie ma, że dopuszcza się strefy z ograniczeniem, ruchu lub
    > każdym innym. Co więcej wcześniej ustalono drugą podobną strefę,
    > strefę ograniczonego postoju (B-39), podając wzór i znaczenie znaku.
    > Gdyby dopuszczalne byłoby umieszczanie każdego dowolnego znaku na
    > prostokątnej tablicy, to wzór i znaczenie B-43 byłoby zbędne (bo
    > wystarczyło zamienić znak B-35 z tablicy B-39, na znak B-33).
    > A jednak wzór i znaczenie znaku B-43 określono oddzielnie !

    Mam odmienne zdanie. Co jednak pozostaje bez większego znaczenia, wobec pkt.
    2.

    > Ależ są ! Na podstawie § 2. 8. wzory znaków drogowych [..] oraz ich
    > spis określa [..] załącznik do rozporządzenia. Jedynym zastrzeżeniem
    > są przykłady dotyczącym organizacji ruchu oraz określające prędkość,
    > wymiary, masę i naciski osi pojazdu.
    > Słowo "przykład" nie oznacza dowolną, radosną twórczość, bo kierowca
    > widząc taki znak nie znałby wzoru i nie wiedziałby co on oznacza, a i
    > policjant lub sąd nie miałby o co się oprzeć (brak znaczenia znaku w
    > rozporządzeniu).

    Artur! W praktyce znak o prawidłowych wymiarach może być na słupku, ale też
    na każdej innej podporze, byle tylko ona go nie zasłaniała i pozwalała na
    umieszczenie znaku w miejscu prawem przepisanym względem jezdni. W praktyce
    z co ciekawszych kształtów już znaki umieszczone na bryłach przypominających
    żydowskie nagrobki (REAL N.Sącz), czy też na walcach (słupki przed
    skrzyżowaniami wyznaczające wysepki). Przypadków i sposobów umieszenia znaku
    na czymś innym, niż słupek jest wiele. Nie chce mi się tu ich wszystkich
    wymieniać. Zwłaszcza poza obrębem dróg głównych i ulic (stacje paliw,
    parkingi, zakłady pracy, hotele). Choćby przy tymczasowym oznaczaniu robót
    drogowych to już widziałem znaki umieszczane nawet na kawałkach dykty.

    Powołany przez Ciebie przepis określa kształt i wymiary znaku, nie zaś
    elementu, na którym ma być umieszczony. Jeśli np. znak "zakaz ruchu" ma
    prawidłowe wymiary i jest umieszczony w prawidłowym miejscu, to kształt
    rzeczy, na której go umieszczono nie ma żadnego znaczenia. Równie dobrze
    może to być kawałek blachy w kształcie serduszka. Byle tylko sam znak był
    widoczny i całość nie pozwalała na niepewność, czy czasem to nie jest jakaś
    reklama z elementem znaku. Biała prostokątna tablica jest dobrym, jak wiele
    innych, sposobem umieszczenia znaku. A czemu nie okrągła? Bo mieli
    prostokątną, a żaden przepis tego nie zabrania. W zupełności wystarczy, ze
    na owej prostokątnej blasze będzie prawidłowy okrągły znak "zakaz ruchu"
    namalowany.