  • Data: 2008-06-02 20:17:16
    Temat: Re: Pilne !!!
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 2 Jun 2008, Maluch wrote:

    > Użytkownik "Fotelik" <m...@p...onet.pl> napisał

    Ten element (czyli wypłata wynagrodzenia) jest wg prawa podatkowego
    delikatnie mówiąc... porąbany.

    Z jednej strony ustawa jasno stanowi:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Art. 12
    1. Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej
    oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty
    pieniężne oraz wartoœć pieniężnš œwiadczeń w naturze bšdŸ ich ekwiwalenty
    [...]
    ---

    Czyli ewidentnie liczy się *wypłata*.

    A jednocześnie istnieje zarówno praktyka (AFAIR również interpretacje US)
    odliczania kosztów uzyskania przychodów (zryczałtowanych miesięcznie)
    ze stosunku pracy za okres *pracy* (co w przypadku, kiedy firma wypłaca
    np. trzy wynagrodzenia na raz ma znaczenie).
    Oczywiście koszty uzyskania (z mocy sąsiednich przepisów ustawy) dotyczą
    *przychodu*, a nie *pracy*.

    W takim układzie można stwiedzić tylko tyle, że:
    - być może istnieje jakiś inny, dobrze ukryty przepis, na podstawie ktorego
    tak się robi (jakby istniał, to powinien być podawany jako podstawa
    prawna, a nie jest)
    - praktyka księgowych oraz US jest niezgodna z prawem, ale z okazji
    "robienia dobrze podatnikom" nikt tego na razie nie zaskarżył

    ...i wyciągnąć wniosek: bazując na praktyce równie dobrze można, z pełnym
    przekonaniem że to jest zła metoda, próbować wróżyć z fusów.
    Albo rzucać monetą.

    > Zgodnie z tym, to wygląda, że jak sprzedaż rower w dobrym stanie, to tracisz
    > status.

    Najwyraźniej.
    I fakt zwolnienia z niczego nie ratuje (bo liczy się podleganie).

    > Jak ja Ci dam 1tys. zł też.

    IMO zdecydowanie nie.
    Wyjaśnienie (z cytatami z przepisów) w poście obok :)

    > Trzeba poszukać rozporządzeń.

    Nie sądzę, żeby takie regulacje powierzono rozporządzeniom, ale...

    pzdr, Gotfryd