    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pierwsza pomoc, odpowiedzialność
    Date: Mon, 18 May 2009 23:00:42 +0200

    Użytkownik "Lisciasty" <l...@p...pl> napisał w wiadomości
    news:e4bbffca-ef8b-4bc4-b9f8-ffefb63c8ec4@s20g2000vb
    p.googlegroups.com...

    > To nieistotne, nie jesteś specjalistą.

    Tu trochę przesadzasz. Istnieje jakiś tam margines dopuszczalnego błędu,
    ale nie pisz, że to nie istotne. Jak facet połamie żebra pijakowi
    chrapiącemu na ławce, bo uprze się robić mu masarz serca, to trudno będzie
    to uznać za dopuszczalny błąd.

    > A skąd wiesz, że miał puls? Fachowiec w warunkach polowych
    > jest w stanie stwierdzić prawidłowo w 2 przypadkach na 10
    > że puls jest lub go nie ma.

    Czy pisząc "fachowiec" masz na myśli lekarza, ratownika czy strażaka? Bo
    jeśli tak, to bardzo mnie ciekawią te Twoje statystyki.

    > Zestresowany amator
    > nie ma praktycznie żadnych szans na diagnozę,
    > dlatego w szkoleniu pomija się całkowicie badanie pulsu.

    Jakie szkolenie ukończyłeś. Bo mnie się kilka udało w życiu zrobić i nie
    przypominam sobie, by na którymkolwiek pominięto badanie pulsu.

    > Coś te Twoje 4 dni szkolenia chyba przespałeś
    > albo ściemniasz że byłeś :]

    Oj! Ktoś ściemnia faktycznie.

    > A co to ma do rzeczy? Paragrafy masz? Nic więcej ponad to co jest
    > w kodeksie karnym sąd nie ma prawa przeciwko Tobie wyciągnąć.

    Istnieją takie przestępstwa, jak nieumyślne spowodowanie śmierci, czy
    kalectwa, więc teoretycznie by się dało. Ale w praktyce nie słyszałem, by
    kogokolwiek za udzielanie pierwszej pomocy ktokolwiek chciał ścigać.

    > Jakim ludziom?

    Pewnie tym szkolonym. Pewnie, że może, a nawet powinien.

    A cona temu poszkodowanemu zrobiła strasznego, że aż stan się za nim ujął?
    Bo moze w tym tkwi meritum rzeczy, a nie w ttym, czy miała lub nie jakieś
    tam uprawnienia.

    > A co nas obchodzi usa? Bo w pierwszym poście nic na ten temat nie
    > było.

    Mimo to nie sądzę, by to coś zmieniało w omawianym przez nas zakresie.