  • Data: 2009-05-19 08:11:03
    Temat: Re: Pierwsza pomoc, odpowiedzialność
    Od: "Jaro" <jarecky(at)mailujnakablowkeaster> szukaj wiadomości tego autora

    > Z tego wypływa wniosek, że to tętno uczą ich badać, skoro są dwa różne
    > algorytmy. Wcześniej oczywiście jest kilka innych wzmianek, ale z nich to
    > wprost nie wynika, bo piszą o zasadach badania, więc teoretycznie mogło by
    > się pod tym ukrywać niebadanie.

    Robert mnie tez nauczono i ucza na szkoleniach przypominajacych o badaniu
    krazenia ale ze wzgledow praktycznych sie juz tego nie robi.
    Moze lekarze i ratownicy w karetkach albo strazacy maja juz takie
    doswiadczenie ze robia to za kazdym razem bezblednie ale ogolnie brak
    oddechu = brak krazenia i nie trzeba kola od nowa wymyslac.

    Zrob prosty eksperyment: usiadz sobie wygodnie przed telewizorem, czysty
    relaksik i postaraj sie zmierzyc zonie/dziewczynie/kolezance puls w ciagu
    2-3 sekund (kolejne sekundy moga zdecydowac o zyciu lub smierci wiec do
    resuscytacji sie podchodzi jak najszybciej to mozliwe), gdzie bedziesz w
    100% pewny ze wyczuwasz jego/jej puls a nie swoj, jesli to cie nie przekona
    pobiegaj troche po podworku zeby ci tetno skoczylo i wtedy ponow
    eksperyment. I jeszcze jedno, od momentu ustania krazenia, mozg czlowieka po
    4 minutach do niczego sie nie nadaje, nawet jesli uda sie przywrocic
    czynnosci zyciowe to czlowiek na 99% bedzie warzywem. Realny czas do
    przywrocenia krazenia to ok 3 min (180 sek), gdzie nie powinno byc zadnych
    powiklan.

    > Co do tych ilości oddechów i uciśnięć, to jest to teoria. To się fajno
    > robi na zajęciach i można sobie tam policzyć.

    Pewnie ze tak, wazne zeby bylo skuteczne a to sa jakies tam ramy ktorych
    powinno sie trzymac.

    > Co do stanowiska "światowej organizacji lekarzy ratowników" (Google nie
    > zna takiej, z czego wywodzę, że nie istnieje) to mogę się ewentualnie do
    > tego odnieść, jak wskażesz źródło tej rewelacji. Nie twierdzę, że nie masz
    > racji, ale w każdym razie koncepcja jest moim zdaniem cokolwiek
    > kontrowersyjna i dokąd nie pokażesz jakiegoś wiarygodnego źródła, to
    > jednak mimo wszystko będę robić po staremu.

    Wiem ze Wikipedia to zadne zrodlo ale nawet tam jest napisane ze nie,
    spradzamy tetna:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Resuscytacja_kr%C4%85%C
    5%BCeniowo-oddechowa

    A to stowarzyszenie nazywa sie: International Liaison Committee on
    Resuscitation

    Tu masz schemat: http://www.prc.krakow.pl/wyty/edukacja.pdf gdzie jest
    napisane jak przeprowadzac resuscytacje (str 6 (60)) - nie ma tam
    sprawdzania tetna.
    Jest to schemat na stronie Polskiej Rady Resuscytacji. Na tej stronie tez
    jest test z wiedzy i nie ma w nim slowa o spradzaniu tetna.

    Pozdrawiam!
    Jaro