  • Data: 2002-11-21 07:11:00
    Temat: Re: Pakiet ubezpieczeniowy w koszty ?
    Od: "Brodek" <B...@O...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:arh7oc$rvc$1@news.tpi.pl...
    > No ale skoro tak jesteś "obryty" to powiedz mi: Jeśli stroną umowy jest
    > ubezpieczający, a nie właściciel pojazdu, to komu należy się zwrot składki
    > wypadku wcześniejszego rozwiązania umowy ubezpieczenia? Ubezpieczającemu
    czy
    > właścicielowi pojazdu? No i kto może taką umowe wypowiedzieć? Czy
    właściciel
    > pojazdu, który umowy nie zawierał może przyjść do ubezpieczyciela i
    > powiedzieć, że juz ubezpieczenia nie chce? No i co ze zmianą
    > ubezpieczyciela. Kto może złożyć stosowne oświadczenie?

    Generalnie wszelkie prawa związane z zawartą umową (z wyjątkiem mozliwosci
    otrzymania świadczenia) związane są z osobą ubezpieczającego. Ubezpieczony
    może jedynie zrzecz się prawa do świadczenia.
    W szczególnym przypadku OC komunikacyjnego trzeba jeszcze pamiętać, że do
    ubezpieczenia pojazdu zgodnie z Rozporządzeniem MF zobowiązany jest
    posiadacz a nie właściciel pojazdu.

    > Zaczynam się zastanawiać, czy to nie jakaś luka w prawie? Czy jednak
    > zawierający umowę nie powinien sie legitymowac upoważniniem osoby, na
    rzecz
    > której umowę zawiera. Przecież w niektórych wypadkach umowa taka powoduje
    > skutki prawne również dla osoby, na której rzecz umowę się zawiera, a
    jednak
    > nikt jej o opinię w tej sprawie nie pyta. Choćby sprawy zniżek?

    W praktyce wiele zakładów ubezpieczeń wymaga jakiegoś powiązania z
    ubezpieczającego z ubezpieczonym (w szczególności w ubezpieczeniach na
    życie). Ma to zresztą oparcie tzw. doktrynie. To tak na wszelki wypadek by
    nie ubezpieczać osoby, której właśnie chcemy zrobić krzywdę...
    Sama umowa na zniżki nie powinna mieć wpływu chyba, że sprawcą szkody jest
    sam ubezpieczony...

    Inna rzecz, że czasem standardowe druki i warunki ubezpieczycieli są tak
    skonstruowane, że nie obejmują bardziej skomplikowanych przypadków. Wtedy
    trzeba wpisywać odpowiednie rzeczy w uwagach lub tworzyć warunki szczególne.

    Pzdr
    Brodek

    --
    O ubezpieczeniach: