  • Data: 2007-10-31 12:18:27
    Temat: Re: Okres przedawnienia
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Maci" <m...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:fg9p0i$hdv$1@inews.gazeta.pl...

    > 1. Czy powinienem otrzymać pełną informację z czego wynika kwota
    > należności?

    Tak, ale pewnie nie na telefoniczne pytanie. Wysłał bym do rzeczonego banku
    pismo z żądaniem wyjaśnienia:

    1) Jakiego zobowiązania dotyczą ich roszczenia?
    2) Od kogo otrzymali Twoje dane osobowe?

    Pismo wysyłasz albo listem poleconym, albo składasz w najbliższym Ci
    oddziale tego banku za pokwitowaniem na kopii pisma. W okienkach niechętnie
    to przyjmują - jak wykazuje praktyka - i najlepiej udać się tam w godzinach
    przedpołudniowych i złożyć w sekretariacie dyrektora. Sprawdź przy okazji,
    czy pismo jest z banku, a nie z jakiejś firmy windykacyjnej, bo rzadko
    banki po takim czasie się budzą. Częściej na takie pomysły wpadają różne
    firmy windykacyjne kupujące zobowiązania hurtowo za kilka procent ich
    wartości.

    > 2. Jakie przepisy to regulują?

    Głównie kodeks cywilny i prawo bankowe. :-) Wiem, że to nie odpowiedź która
    Cię zadawala, ale skoro nie wiemy, z jakiego tytułu oni podnoszą to
    roszczenie, to trudno o bardziej konstruktywną odpowiedź.

    > 3. Jaki jest okres przedawnienia dla takich zobowiązań?

    Przeważnie 3 lata, choć nie wiemy nadal z jakiego tytułu roszczeń dochodzą,
    więc pewności tu żadnej nie ma. Ale raczej nie dłużej. Przepisy prawa w
    różnych miejscach przewidują krótsze okresy przedawnienia roszczeń z tytułu
    działalności gospodarczej.