  • Data: 2007-07-03 16:45:42
    Temat: Re: Odszkodowanie za areszt
    Od: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Zachar" <z...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:f6cuhq$qcc$1@achot.icm.edu.pl...

    > Teraz pytanie:
    > Czy mam szanse na odszkodowanie gdy wyrok się uprawomocni? Moja adwokat
    > twierdzi że jak najbardziej, koleżanka- że mam o nim zapomnieć. Jak będzie
    > naprawdę?
    > Wiem, wiem- ewentualna walka o odszkodowanie dłuuugo potrwa... :(

    Na pewno nie ma na to wpływu fakt że nie zostałeś skazany.
    Musisz wykazac, że tymczasowe aresztowanie bylo niewątpliwie niesłuszne, a
    to zachodzi przede wszystkim w wypadkach zupełnej bezpodstawności stosowania
    tego środka zapobiegawczego. Przy czym oceniać to nalezy w momencie
    podejmowania decyzji o zastosowaniu tymczasowego aresztowania.

    Z drugiej strony tymczasowe aresztowanie, które w momencie jego zastosowania
    było zasadne, może później stać się oczywiście niesłuszne w rozumieniu. (Sąd
    i prokurator w post. przygotowawczym mają obowiązek stałego czuwania, czy
    zachodzi potrzeba lub celowość utrzymywania tego środka i ewentualnie
    uchylenia go lub zmiany).

    SN z dnia 7 stycznia 1977 r. - II KZ 223/76, OSNKW 1977/4-5/47:
    Oczywista niesłuszność tej decyzji może zachodzić np. wtedy, gdy zebrane
    dowody jawnie nie wystarczały do wszczęcia postępowania karnego albo samo
    postępowanie było niedopuszczalne z przyczyn wymienionych w art. 17 § 1
    k.p.k. (np. przedawnienie, rzecz osądzona, amnestia) lub też pierwotnie
    istniejące podstawy odpadły w toku dalszego postępowania.

    SN II KZ 255/73
    Sytuacja taka nie zachodzi natomiast wówczas, gdy zebrane w toku
    postępowania przygotowawczego dowody dostatecznie uzasadniają, że oskarżony
    popełnił przestępstwo choćby dowody te w dalszym toku postępowania zostały
    przez sąd ocenione jako niewystarczające do wydania wyroku skazującego