    From: Shrek <u...@d...invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nowy czlonek we wspolnocie mieszkaniowej
    Date: Sun, 23 Oct 2011 19:56:18 +0200

    On 2011-10-23 19:09, Raf wrote:

    > Ogolnie wspolnota w tym budynku jest dobrze zorganizowana, budynek jest
    > zadbany, jest swiezo po termomodernizacji, wymieniono czesc instalacji, jest
    > czysto itd.
    > Chodzi mi glownie o saldo wspolnoty, ewentualne zaleglosci w oplatach czlonkow
    > wspolnoty. I jesli jakies sa to na jakiej zasadzie odbywa sie egzekucja tych
    > naleznosci (typu uchwala, ze po 3 nie zaplaconych zaliczkach sprawa leci do
    > sadu w postepowaniu upominawczym, oraz po wyroku do egzekucji komorniczej) itd.

    U nas takie rzeczy są podane w sprawozdaniu rocznym zarządu
    przedstawianym na zebraniu właścicieli - jest to głosowane w formie
    uchwały. Zapytaj - pewnie jest podobnie.

    Chodzi o to, żeby wilk był syty i owca cała, czyli żebyś ty się
    dowiedział czego chcesz, bez zbędnego zawracania głowy zarządowi. Niby
    możesz przejrzeć wszystkie papiery, ale to upiardliwe dla ciebie i
    zarządu. Jak sprecyzujesz czego chcesz, to pewnie ci
    powiedzą/przedstawią. A jak wszystko dobrze działa, a ty będziesz chciał
    im robić "audyt", to zajmuje to czas i licz się z tym, że na następnym
    zebraniu zarząd może złożyć rezygnację (zwłaszcza, jak robią to
    społecznie), bo wtedy dają za darmo swój czas i wypada go szanować.

    > Wspolnota utworzyla sie w 2009r. - wiec chyba bedzie ok jak poprosze o
    > wszystkie z tego okresu?

    Myślę, że nie będzie problemu. Uchwały łatwo wygrzebać i skopiować, więc
    raczej problemów nie będą robić. Z jedenej strony fajnie że się
    interesujesz, z drugiej jak wszystko działa, to doceń to, zwłaszcza
    jeśli zarząd robi za free i staraj się im nie przeszkadzać za bardzo. Ja
    bym zaczął od porozmawiania od dłużnikach (powyżej powiedzmy dwóch
    opłat, żeby wyeliminować jakieś groszowe sprawy) i prośby o kopie
    uchwał. To jest w miarę proste do przygotowania.

    Reasumując:

    plan budżetowy,
    realizacja budżetu,
    sprawozdanie z działalności zarządu,
    zasady rozliczenia mediów,
    jak naliczane są zaliczki na poczet utrzymania części wspólnych (powinny
    być generalnie od udziału, czyli w uproszczeniu od metra)

    (wszystko powyżej jest pewnie w materiałach z poprzedniego zebrania)

    Sprawy garaży mogą być zabagnione.

    Proponuję zacząć od pogadania z kimś z zarządu, a dopiero potem żadania
    dokumentów, jeśli po rozmowie uznasz, że rzeczywiście ich potrzebujesz
    (uchwały możesz poprosić od razu - nie powinien być to żaden kłopot)

    Jeszcze jedno - jeśli dalej zarządza deweloper, to licz się z tym, że
    będą unikali znajdowania wad i zgłaszania ich do gwaranta, czyli do
    siebie:) A tak się często składa, że okres zarządzania przez dewelopera
    jest równy okresowi gwarancji;)

    Shrek.