  • Data: 2007-10-31 23:47:41
    Temat: Re: Niezgodność towaru z umowa po raz n-ty
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 31.10.2007 Mikołaj Menke <m...@m...one.pl> napisał/a:
    > A jak udowodnić zatem, że niezgodność stwierdzono nie dalej niż 2
    > miesiące temu?

    To dwie, różne sytuacje. Pierwsza, przekroczenie terminu 2-letniego,
    "Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jedynie
    w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego
    towaru kupującemu" (art.10 u.1) - więc istotne jest wykazanie, że wada
    ujawniła się jeszcze w obrębie tych 2ch lat. Mozliwe jest przeciez, ze
    ujawniła się po tym terminie. Obowiązek wykazania tego spoczywa na
    kupującym (art. 6kc) bo to on wywodzi z tego faktu skutki prawne
    (sprzedawca ma naprawić bo ja, kupujący stwierdziłem w terminie ustawowym
    wadę). Druga sytuacja jest inna, bo nie upłynęły jeszcze 2 lata, więc wada
    na pewno ujawniła się w tym okresie i nikt tego nie zakwestionuje a tylko
    sprzedawca może kwestionować, że powiadomiono po 2ch miesiącach od
    ujawnienia się wady (art.9 u.1). Ale ponownie mamy art.6 i tym razem to
    sprzedawca coś twierdzi (nie naprawię, bo kupujący nie zgłosił w terminie)
    więc na nim spoczywa obowiązek udowodnienia, ze kupujący nie dotrzymał
    terminu.

    --
    Marcin