eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoNieuprawnione przechowywanie danych karty kredytowej - do jakiej instytucji iść ze skargą? › Re: Nieuprawnione przechowywanie danych karty kredytowej - do jakiej instytucji iść ze skargą?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!not-for-m
    ail
    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nieuprawnione przechowywanie danych karty kredytowej - do jakiej
    instytucji iść ze skargą?
    Date: Mon, 13 Feb 2012 22:32:32 +0100
    Organization: NASK - www.nask.pl
    Lines: 63
    Message-ID: <m...@i...localdomain>
    References: <jgu8h4$9vf$1@usenet.news.interia.pl> <jh1c7u$1si$1@speranza.aioe.org>
    <m...@i...localdomain> <jh1jj5$kc7$1@speranza.aioe.org>
    <m...@i...localdomain>
    <Pine.WNT.4.64.1202102148370.744@quad>
    <m...@i...localdomain>
    <Pine.WNT.4.64.1202131640510.3120@quad>
    NNTP-Posting-Host: nat.piap.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: pippin.nask.net.pl 1329168842 5825 195.187.100.13 (13 Feb 2012 21:34:02 GMT)
    X-Complaints-To: abuse ATSIGN nask.pl
    NNTP-Posting-Date: Mon, 13 Feb 2012 21:34:02 +0000 (UTC)
    Cancel-Lock: sha1:t6SqeJSNkakIKYycsCzCsl8sifw=
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:567038 pl.soc.prawo:698389
    [ ukryj nagłówki ]

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    >> Nie jestem pewien co masz na myśli. Chargeback to instrument dostępny
    >> tylko dla wydawców kart, nie służy do ochrony klientów banków.
    >
    > Oczywiście, byleby służył do ochrony posiadaczy kart.

    Ale nie służy.

    >>> No właśnie nie.
    >>> Chodzi o to, aby "ubezwłasnowolnić" sprzedawcę w ten sposób,
    >>> aby błędy lub oszustwa nie blokowały pieniędzy osoby która
    >>> ma kartę.
    > [...]
    >> No ale przecież wcale tak nie jest.
    >
    > ...czego najlepiej dowodzi reklamacja chargeback?

    Nic takiego nie istnieje. Chargeback to jest rozliczenie między dwoma
    podmiotami.

    > Cała idea tej procedury sprowadza się do jednego: aby przez czas
    > sporu to nie klient był tym, który nie ma pieniędzy.

    Nie wiem o jakiej dokładnie procedurze myślisz, ale to niestety tak nie
    działa - powszechną praktyką banków jest rozpatrywanie reklamacji
    miesiącami i blokowanie pieniędzy klientów przez ten czas. Owszem,
    niektóre banki tego nie robią, ale to raczej wyjątki niż reguła.

    Jeśli chodzi o chargebacki, to tak naprawde uznanie reklamacji klienta
    wcale nie wymaga dokonania chargebacku. Tam, gdzie klienci mają
    stosunkowo (podobno) najmniej problemów z reklamacjami ("zero
    liability", oczywiście w określonych przypadkach), widać to chyba
    najlepiej.

    > Oczywiście inna sprawa to pytanie "kto wydał kartę".
    > Tak się składa, że wszystkie moje karty wydały... banki.
    > I to wydawca odpowiada za przeprowadzenie procesu.

    Ale jakiego procesu? Reklamacyjnego? No jasne. Dodatkowo sytuację
    normuje ustawa, więc bank nie może sobie (zbyt skutecznie, bo próbować
    oczywiście może i robi to) za bardzo fantazjować.

    > A jak po polsku niby miałoby się nazywać?
    > Reklamacja transakcji - odmawiasz zapłaty.

    Po angielsku nazywa się tak samo, np. "claim". BTW to nie jest tak że
    możesz sobie odmówić zapłaty, bank się zwykle o to troszczy zupełnie
    skutecznie. Możesz jedynie złożyć oświadczenie i żądać zwrotu pieniędzy
    (lub możliwości niepłacenia np. w przypadku KK).

    >> BTW tytuł jest błędny, chargeback to jest "obciążenie zwrotne" lub coś
    >> w tym rodzaju, nie służy to do zwracania pieniędzy klientowi,
    >
    > Nie wiem, ale gość tu:
    > http://www.mgrabowski.pl/do%20pobrania/M%20Grabowski
    %20chargeback%20pelna%20wersja.pdf
    > ...też stosuje w tekście "chargeback".

    Nic nie poradze. Tak czy owak, to jest dość precyzyjnie zdefiniowane
    pojęcie, łatwo poszukać na stronach organizacji w informacjach dla
    sklepów (których dotyczy, w odróżnieniu od klientów banków).
    --
    Krzysztof Halasa

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1