    Subject: Re: Nieanonimowy policjant
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <7bO5D.640783$nt3.477590@fx17.ams1> <pj8ch7$o4n$9@node1.news.atman.pl>
    <DEY5D.640784$nt3.559850@fx17.ams1>
    <5b58621c$0$607$65785112@news.neostrada.pl>
    <23_5D.545052$kJ2.43102@fx22.ams1>
    <5b5882ae$0$601$65785112@news.neostrada.pl>
    <FY66D.592936$%H.192735@fx09.ams1>
    <5b5909af$0$681$65785112@news.neostrada.pl>
    <9dd6D.628053$Fg1.145730@fx16.ams1>
    <5b59ed2e$0$610$65785112@news.neostrada.pl>
    <2ww6D.529821$yh5.280276@fx11.ams1>
    <5b5b98e9$0$604$65785112@news.neostrada.pl>
    <2RN6D.699210$en1.27252@fx20.ams1>
    <5b5c6902$0$606$65785112@news.neostrada.pl>
    <sj_6D.601154$%H.177308@fx09.ams1>
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Date: Sat, 28 Jul 2018 19:49:22 +0200

    W dniu 28-07-18 o 15:36, Marcin Debowski pisze:

    > Ale dlaczego upierasz się, aby rozdzielić? To jest MZ sytuacja gdzie
    > ktoś się zatruł, a gość ma antidotum, które być może zadziałą, a na
    > pewno nie zaszkodzi, i ten gość odmawia wydania tego antidotum.

    Z przyczyn przez Ciebie niżej opisanych.

    > No właśnie dlatego istotny jest ten cały AED. Jakby ratownik, nie był
    > jego dysponentem, to ja bym do ratownika pretensji nie miał. Byłby
    > jednym z wielu, ktoś inny już pomagał. Tu nie był, miał narzędzie, które
    > mogloby uratować ofierze życie.

    Znajdź przepis nakazujący mu jego wydanie.

    > Nie jestem przekonany czy można zstosować taką analagię. Tak zdziebko
    > nie pasuje. On o tyle nie utrudnia. co nie pomaga.

    J tez ni, ale to najbliższy modus operandi przepis karny, jaki mi o
    głowy przychodzi. Może jest jakiś bliższa, którego nie znam. Ale
    walcujemy to już dość długo i nikt nic konstruktywnego nie wskazał.

    > Widze do czego zmierzasz i to poniekąd sprowadza się do
    > odpowiedzialności karnej na zasadzie ryzyka. To tak jak ktoś prowadzi
    > nawalony i powoduje wypadek. Stan nawalenia jest sam w sobie,
    > niewystarczający do stwierdzenia, że do wypadku się przyczynił. Tu chyba
    > będzie podobnie ale nadal wydaje się, że będzie zagrożenie
    > odpowiedzialnością karną. Innymi słowy, jak biegły, w jakiś sposób
    > stwierdzi, że AEG by pomógł to ratownik ma pozamiatane.

    Nie do końca, ale dokąd biegły tego nie stwierdzi, to na pewno nie. Poza
    obiektywnym wykazaniem, że brak AED miał znaczenie, należy jeszcze
    wykazać, że ratownik o tym wiedział, albo co najmniej godził się na to,
    że istnieje ta zależność.

    > To jest ciekawe zagadnienie samo w sobie. Powiedzmy, że powiedziała, że
    > nie odycha.

    Jeśli powiedziała,że nie oddycha, to odpowiedź ratownika, że w opisanym
    wypadku AED się nie przyda jest bez sensu i pozostaje pytanie, czemu nie
    wydał.

    > To by oznaczało, że mogę np. kogoś prosić o samochód w celu pogoni i
    > obywatelskiego zatrzymania jakiejś osoby :) Trochę ryzykowne.

    Pogoń nie jest działaniem ratowniczym. Ale mógłbyś kogoś poprosić o
    przewiezienie rannego do szpitala albo bliżej karetki. Moim zdaniem i
    tak ten przepis tego dotyczy, bo tam jest "w szczególności", ale byłoby
    to jaśniejsze.