  • Data: 2023-06-13 16:19:39
    Temat: Re: Mundur galowy
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 12 Jun 2023 20:37:13 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Zapewne co najmniej nazwą. Przepisy to rozróżniają.

    Siegnijmy wiec do ustawy ...

    Art. 9. 1. Prezydent, w drodze rozporządzenia, określa:
    1) opis, materiał, wymiary i wzory rysunkowe odznak orderów i
    odznaczeń określonych w ustawie;

    Art. 33. 1. Odznaki orderów i odznaczeń wręcza Prezydent. [...]

    Jest gorzej, niż myślalem :-)

    Art. 19a. 1. Nagrodą za nienaganną służbę w polskich kontyngentach
    wojskowych poza granicami państwa lub w rejonie prowadzenia operacji
    wojskowej są odznaczenia wojskowe o charakterze pamiątkowym mające w
    nazwie wyraz ,,Gwiazda" i nazwę państwa lub nazwę geograficzną terenu
    działania kontyngentu albo prowadzenia operacji wojskowej, bądź
    określenia sposobu działania kontyngentu.
    [...]
    5. Prezydent, w drodze rozporządzenia, określa nazwę ,,Gwiazdy"
    właściwą dla danego polskiego kontyngentu wojskowego lub operacji
    wojskowej, wstążkę, która uwzględnia w swojej kolorystyce barwy flagi
    właściwe dla terenu działania kontyngentu lub prowadzenia operacji
    wojskowej, okucie na wstążkę oraz wzór rysunkowy odznaki.

    > A za przeładowanie wagonu węgla? Albo przejechanie na rowerze 10 km?

    No wlasnie - listonosz za jazde na rowerze nic nie dostanie,
    a kulson za spławianie to Medal Zasługi.

    > Pewnie tak. I co to ma do rzeczy? Pytam, bo chciałbym Ci rzeczowo
    > odpowiedzieć.

    Jesli ta zbiorka była w Polsce, to chyba władze wiedziały ..

    > O ile wiem, dokąd wszystkich zgód nie ma, to Prezydent nie podejmie
    > decyzji o odznaczeniu - ale mogę się mylić.

    No tak by wynikało, skoro MSZ ma skompletować papiery, ale sam
    przeciez piszesz, jak to głupio wygląda.
    Moze jednak ktos wczesniej pyta prezydenta, czy zechce nadac order
    okreslonej osobie?

    > Odwrotnie.

    No przeciez cytowałem Ci ustawe:

    Art. 5. Obywatel polski może przyjąć order, odznaczenie lub inne
    zaszczytne wyróżnienie nadane przez najwyższe władze obcego państwa,
    po uzyskaniu na to zgody Prezydenta

    Nadanie, zgoda, przyjęcie - taki jest naturalny bieg rzeczy :-)

    > Masz w ustawie. jest sens, bym to tu kopiował?

    To podaj choc numer, bo ja jakos nie widzę.
    Ktory konkretnie order/odznaczenie masz na mysli ?

    J.