    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Korelacja
    <t1c7n7$115j$1@gioia.aioe.org> <t1cki3$1eip$1@gioia.aioe.org>
    <118cbz7i0fst$.nql55eszt8p6.dlg@40tude.net> <t1ep34$v79$1@gioia.aioe.org>
    <623aedaa$0$495$65785112@news.neostrada.pl>
    <623b1db2$0$454$65785112@news.neostrada.pl>
    <623b2ae9$0$461$65785112@news.neostrada.pl>
    <arq3u9980cru$.4ie72gpe0qlb.dlg@40tude.net>
    <16gelbv4x1hp0$.zxkvyqyv0lml.dlg@40tude.net>
    <t1hjb3$me5$1@gioia.aioe.org> <623ec5e6$0$497$65785112@news.neostrada.pl>
    <4Xz%J.7954$3b1.5450@fx14.ams1>
    <623eceeb$0$497$65785112@news.neostrada.pl> <t1p5ki$d9f$1@gioia.aioe.org>
    <62405b4b$0$488$65785112@news.neostrada.pl>
    <4770K.10922$3b1.3962@fx14.ams1>
    <62413f5c$0$468$65785112@news.neostrada.pl>
    <MTr0K.5258$Xa1.4946@fx10.ams1>
    <62428ff8$0$464$65785112@news.neostrada.pl>
    <qNw0K.4551$4c1.1868@fx13.ams1>
    <624337dd$0$478$65785112@news.neostrada.pl>
    <PrO0K.11835$F4h.791@fx07.ams1>
    <624471bf$0$485$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Thu, 31 Mar 2022 00:09:10 GMT

    On 2022-03-30, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > A jaka jest metodologia skutków przekraczających horyzont czasowy badań?

    Nie wiem, ale obstawiam, że jakoś się takie potencjalne skutki próbuje
    przewidywać. Byłoby absurdem, gdyby nie próbowano. Można np. przewidywać
    co się dzieje ze skłądnikami szczepionek na podstawie tego jak są, np.,
    metabolizowane lub nie. Coś się może akumulować, coś uszkadzać jakieś
    organy itp.

    > Jedyne badania jakie zosały przeprowadzone to te wymagane przez prawo.
    > Nie sądzisz chyba że zarząd fajzera wymyśli sobie, że zrobią dodatkowe
    > badania za grubą kasę, których wynik mógby potencjalnie zjebać im
    > wielomiliardowy biznes?

    Prawo wymaga zachowania należytej staranności. Czy ta staranność
    manifestuje się wyłącznie poprzez proces certyfikacji, to trochę wątpię.

    > A ktoś w ogóle to badał? I tu i tam? Prawdopodobieństwo że wirus zmutuje
    > było bliskie jedności. Bardzo bliskie. I co - i nic - po prostu nic;)

    Nie wiem czy ktoś badał, ale mutowalność wirusa to jeden z czynników
    zwiększających niepewność czasową efektywności szczepionki, co
    niekoniecznie oznacza, że coś było nie tak z badaniami. Wirusy są różne.
    Na jedne da się zrobić szczepionkę o trwałej ochronie, na niektóre nie.
    Nie mam pojęcia jak jest z przewidywaniem, ale nie musi to być takie
    trywialne, czyli ryzyko złej prognozy może być duże.

    > Żadnych badan skutków długofalowych nie było, bo jak słusznie zauważono
    > - niby jak je przeprowadzić? Możemy tylko zgadywać (prawdopodobnie dość
    > skutecznie zgadywać).

    Nie wiem, bo w tym nie siedzę. W dziedzinach, w których siedzę testy
    starzeniowe się stosuje i nie jest to zwykłe zgadywanie.

    > Chodzi o to, że był propagowany "naukowy konsensus" że nie da się
    > wybuchnąć reaktora o ujemnym sprzężeniu reaktynosi, bo reakcja się sama
    > wygasi, a jednak się dało. I wszyscy uczestniczący w "konsensusie"
    > raczej o tym wiedzieli. A przynajmniej ci mądrzejsi.

    No to rozumiem jest już pewnie jakiś pozew? :)

    > Ale mechanizmy te same. Jeśli nie ma bardzo konkretnego wymogu, żeby
    > jakieś dodatkowe badania przeprowadzić to nikt ich nie zrobi, bo ktoś
    > musi na to pieniądze wyłozyć, a wyniki mogłby działać na niekorzyść
    > wykładającego. Boeing max też był pojedynczym przypadkiem? Mechanizm
    > jest dokładnie ten sam - badania przeprowadzał ten, komu zależało na wyniku.

    Mechanizmy może, ale skala próbkowania inna, czyli większe
    prawdopodobieństwo, że coś wyjdzie jeśli przygląda się temu XXXXX
    naukowców niż XX.

    > No ale jak zjesz ciasteczko to nie budzi to szczególnego protestu i
    > zdzienia fakt że ciasteczka już nie ma i "nie działa":P

    Zjesz, smakuje, delektujesz się, jesteś mniej głodny. Po pewnym
    czasie już nie. Od zawsze szczepionki przeciwko różnym wirusom miały
    różne skuteczności w czasie. Najczęściej trochę dłużej niż 6 miesięcy,
    choć taka antygrypa to ma ile? W każdym razie, wychodzi na to, że tak ten
    produkt ma, szkoda, ale nie ma co dalej bić piany lub doszukiwać się
    niekompetencji, tylko zaakceptować, póki nie będzie lepszego produktu.
    Jedyne co może śmierdzieć to ewentualny pi-ar, ale to już wałkowaliśmy
    wcześniej.

    --
    Marcin