  • Data: 2008-03-28 23:43:59
    Temat: Re: Kopia urzadzenia
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 28 Mar 2008, Pawel Ergent wrote:

    > Witam!
    >
    > Mam nastepujace pytanko teoretyczne i bardzo prosilbym o
    > odpowiedz/wskazanie miejsca w ktorym powinienem szukac.
    >
    > Jezeli np. w Niemczech istnieje firma produkujaca urzadzenia
    > elektroniczne, ktore sa sprzedawane w kilku krajach Europy, to czy
    > legalne byloby wykonanie dokladnej kopii tego urzadzenia w Polsce i
    > sprzedawanie go w Polsce(+ ew. eksport)?

    "zalezy".
    Jest trochę składników o różnym charakterze, które mogą skutkować
    przyznaną z urzędu lub na wniosek ochroną prawną.
    Z urzędu jest np. prawo autorskie i ochrona baz danych.
    Na wniosek jest np. ochrona wzorów użytkowych i patentów.
    Ustawodawcy UE "gryzą się" z kilkoma koncepcjami, usiłując zrobić
    wyjątki w nadmiernej ochronie prawnej przyznawanej z urzędu, bo
    np. producenci samochodów za pomocą praw autorskich (do wyglądu :>)
    usiłowali blokować możliwość produkowania części zamiennych, ale
    tak na ogół ochrona ww. metodami jest "skuteczna prawnie" (czytaj:
    jak ktoś w Chinach wyprodukuje na czarno podróbki i je przeszmugluje
    na teren UE, to tylko niewielka część "podpadnie", chyba trzeba
    dopisać: "niestety").

    > Chodzi mi o calkowita identycznosc, nawet na poziomie wewnetrznego
    > oprogramowania.

    Skoro jest tam oprogramowanie, to IMVHO choćby z tego powodu nie
    ma szans: trzeba mieć zgodę "uprawnionego" na powielanie.

    pzdr, Gotfryd