  • Data: 2009-07-09 00:56:08
    Temat: Re: Klient nie chce zapłacić za skończone dzieło. Co robić?
    Od: Philip <g...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 8 Lip, 21:11, "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:

    > Przede wszystkim zawarcie w umowie zastrzeżenia własności w wypadku prac
    > budowlanych montowanych w obiekcie inwestora sensu żadnego nie ma, a i
    > żadnej skuteczności prawnej. Murek jest jego, bo jego nieruchomość.

    W naszym przypadku zastrzezenie wlasnosci prac ma sens, poniewaz murek
    nie jest istotny, lecz bardzo drogie materialy, ktore sa na murku, sa
    demontowalne i ktore mozemy zabrac i mamy zwrot chociazby za
    najdrozsze materialy.

    Lecz nasuwa sie pytanie, czy w rozumieniu prawa, jesli zainstalujemy
    lampke, to mozemy ja sciagnac pozostawiajac kolek z wkretem w scianie,
    na ktorym wisiala?
    Czy trzeba rowniez wyciagnac kolek? Ale pozostanie dziura. Wiec aby
    nie bylo problemow, trzeba ja zaszpachlowac i pomalowac aby pozostawic
    sciane w stanie w jakim ja zastalismy przed rozpoczeciem prac?

    > W celu uzyskania zapłaty trzeba po pierwsze przekazać mu dzieło (i posiadać
    > tego potwierdzenie) oraz wystawić fakturę. Jeśli klient nie chce dzieła
    > odebrać, to wezwać go do pisemnego wyartykułowania uwag.

    Dziekuje za wyczerpujace odpowiedzi.

    Odp. na punkt, po co nam w umowie "wlasnosc dziela", jest to nam
    potrzebne jako zabezpieczenie przed niezaplata za dzielo. Murek nie
    jest jakby najwazniejszy, lecz czesci, ktore sa "luzne" i sa
    demontowalne bez wyrzadzenia szkod i sa to najdrozsze czesci z calego
    dziela.

    Co powinna zawierac umowa odbioru dziela, aby byla prawomocna i w
    razie jakichkolwiek problemow podstawa do dalszych dzialan?

    Problem polega na tym, iz wywiazalismy sie ze wszystkich punktow
    umowy, a klient zarzucil nam blad w sztuce, ktorego notabene nie ma.

    Kto powinien podpisac odbior dziela? Klient, czy niezalezna osoba (np.
    inzynier budowlany), ktory stwierdzi ze dzielo zostalo wykonczone
    zgodnie z umowa?
    Czy najpierw ma byc zrobiony odbior i dopiero po tym odbiorze musi
    klient pisemnie nam wyartykuowac uwagi?
    I co mamy zrobic jak klient napisze swoje uwagi, skoro ze wszystkich
    punktow umowy sie wywiazalismy?

    Czy w takim przypadku, musimy pojechac do klienta z umowa odbioru
    dziela i faktura? Przeciez jesli klient odmawia zaplaty, to nie
    przyjmie naszej faktury. Wiec prawnie powinnismy ja wyslac poczta za
    pobraniem aby miec pisemne potwierdzenie przyjecia (badz nie)
    faktury?

    Prosimy o wytlumaczenie nam jak pastuch krowie na lace.
    Po co jest tak naprawde nam potrzebny odbior i jak on musi wygladac?
    Jaka ma moc prawna? Czy odbior jest potwierdzeniem wykonania punktow z
    umowy? Czy przekazaniem wlasnosci? (w koncu mamy punkt na umowie, ze
    dopoki nie zaplaca, nie sa wlascicielami). Przeciez to sie wyklucza z
    naszym punktem na umowie, dot. zaplaty za dzielo a nie odbioru dziela.

    Z powazaniem,
    Philip.