    Subject: Re: Katastrofa
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <5e2d5e5f$0$517$65785112@news.neostrada.pl>
    <5e2d93d3$0$17345$65785112@news.neostrada.pl>
    <5e2da7a4$0$17361$65785112@news.neostrada.pl>
    <5e2dc4c0$0$507$65785112@news.neostrada.pl>
    <5e2ebe2f$0$505$65785112@news.neostrada.pl>
    <5e2ef0bd$0$510$65785112@news.neostrada.pl>
    <5e2f1abe$0$560$65785112@news.neostrada.pl>
    <5e2f2038$0$515$65785112@news.neostrada.pl>
    <5e2f3a0e$0$17350$65785112@news.neostrada.pl>
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Date: Mon, 27 Jan 2020 21:16:43 +0100

    W dniu 27.01.2020 o 20:29, Kviat pisze:

    > Ja nie. Ale mam prawo nie znać, bo jestem niemerytoryczny.
    > Ty jesteś merytoryczny, więc proszę cię o podanie przepisu, który
    > pozwala policjantowi postawić dowolny zarzut, bez związku z tym, co ten
    > obywatel zrobił.

    Zaczyna się gra słów i nie wiem, czy Ty to ogarniesz. Ale spróbuje
    zaryzykować. Co do zasady każdemu można dowolny zarzut postawić. Tylko
    później musisz to obronić, najpierw w postępowaniu, a ostatecznie przed
    sądem. To jest jedyna bariera prawna. To, że w Twojej ocenie zarzut jest
    absurdalny obiektywnie może jednak okazać się właściwe.

    > Na twój sposób myślenia nic nie poradzę :-)

    A czy koniecznie musimy obydwaj coś radzić w tej materii? Ja tam
    spokojnie mogę z tym żyć, że masz odmienne zdanie od mojego. Ba, jak
    mnie przekonasz argumentami, to Ci przyznam rację i nie będę się z tym
    szczególnie gorzej czuł. Błądzić, jest rzeczą ludzką. Głupotą jest
    trwanie w błędzie.

    > Kto ci naopowiadał, że policjant może obywatelowi postawić dowolny
    > zarzut, akurat taki, o który policjantowi chodzi, a nie faktyczny?

    W sensownym zakresie dowolny, przy czym ów sensowny zakres jest mocno
    niedookreślony. Oczywiście stawianie zarzutu zabójstwa do włamania jest
    absurdem, ale tak naprawdę z praktycznego punktu widzenia - wbrew Twoim
    oczekiwaniom - ma to niewielkie znaczenie praktyczne - zwłaszcza dla
    podejrzanego.

    Ważnym jest, że w chwili przedstawienia zarzutu zmienia się rola
    procesowa ze świadka na podejrzanego. Masz inne prawa, obowiązki.
    Natomiast to policjant, prokurator muszą "wymyślony" przez siebie zarzut
    udowodnić. Często stawia się jakiś zarzut, który w danym konkretnym
    momencie wydaje się stawiającemu odpowiedni. Podejrzany wyjaśnia i
    sprawa przybiera inny obrót. To się ten zarzut zmienia.

    > No widzisz, skoro nie widzisz pomnika, to skąd wiesz, że pomnik zmienił
    > wygląd?

    Pomnikiem jest to, co jest wystawione na widok publiczny. I jak nagle
    figura zmienia się w pudełko, to on się zmienia dla mnie. Jeśli Ty nie
    dostrzegasz różnicy pomiędzy figurą, a pudełkiem kartonowym, no to
    faktycznie trudno mi będzie Cię przekonać.

    > Hmmm... coś ci się poplątało.
    > Skoro nie odróżniasz koszulki od pomnika, to faktycznie trudno mi będzie
    > cię przekonać, że się różnią.

    Ooo! Na ten sam argument wpadliśmy. Dla mnie w każdym razie pomnik w
    koszulce jest inny od pomnika bez koszulki.

    > A pomnik nadal tak samo wygląda jak wyglądał. Co dziwne, pod tą
    > zniekształconą szmatą również wyglądał tak samo. Nic a nic nie chciał
    > się zniekształcić. Nawet na chwilę.
    > Bo wiesz, że w art.115 UoPAiPP mowa jest o zniekształceniu utworu?

    Tylko musisz szerzej przeczytać tę ustawę całą. Pomnik jest utworem.
    Jedyną moją wątpliwością pozostaje, czy zniekształcenie koniecznie musi
    być trwałe. W ustawie nic o tym nie ma. Jakby pomnik uszkodzili trwale,
    to by tu żadnej wątpliwości nie było. Przy koszulce trzeba by było
    poczekać na "linię orzecznictwa". W każdym razie - w mojej ocenie - ma
    to większe szanse powodzenia przed sądem, niż upieranie się, że pomnik
    można znieważyć.

    > Oczywiście nie musisz. Ale ja bardzo proszę. Chciałbym poznać stanowisko
    > policjanta w tej sprawie.

    Napisz do rzecznika prasowego. On jest o wypowiadania się jako policjant
    - zwłaszcza publicznie. Zresztą wydaje mi się, że widywałem stanowiska w
    tej sprawie Policji, bo nie jesteś pierwszym, który o to pyta.

    --
    Robert Tomasik