    From: "Massai" <t...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Karta EKUZ a dowód ubezpieczenia
    Date: Wed, 25 Jan 2012 11:56:17 +0000 (UTC)

    Kamil wrote:

    > Żeby ludzie czytające takie wyplociny nie wzięli tego za prawdę,

    To jest prawda. Jakby Ci się chciało przeczytać moją druga wypowiedź to
    byś nie musiał tyle klepać.

    > zaznacz że DOWÓ OPŁĄCENIA NALEŻNEJ SKŁĄDKI dotyczy tylko
    > PRZEDSIĘBIORCÓW a nie "pracowników", którzy nie mają ani możliwości,
    > ani instumentów by na pracodawcy/płątniku skłądek wymóc okazywanie
    > opłacenia tych składek. Zresztą to bez znaczenia... od tego jest ZUS
    > jako "biorca skłądek" by zgodnie z deklaracjami i w przypadku obsuwy
    > w zapłącie skłądek - wymóc je od płatnika.

    Formalnie jesteś ubezpieczony (a tym samym uprawniony do świadczeń)
    jeśli zostałeś zgłoszony do ubezpieczenia i składka została opłacona.
    Tu nie ma nic do interpretacji.

    Jeśli hipotetycznie jesteś pracownikiem firmy która zgłosiła Cię do
    ubezpieczenia, wydała RMUA, ale składki nie opłaciła na czas (zgadnij
    ile firm ma w dzisiejszych czasach problemy), to dla NFZ ubezpieczony
    NIE jesteś, choć na podstawie tej RMUA jednostka ochorny zdrowia ma
    prawo Ci świadczeń udzielić i rozliczyć się z NFZ (tzn. otrzymać
    zapłatę za udzielone świadczenia) - reguluje to zarządzenie prezesa
    NFZ, dotyczące sposobu wykonywania umów, a w szczególności -
    weryfikowania uprawnień do świadczeń.

    Ale dalszy ciąg jest taki że NFZ ma prawo dochodzić zwrotu KOSZTÓW (nie
    tylko zaległych składek) poniesionych na świadczenia - zazwyczaj od
    firmy, ale i czasami od pracownika. Niestety, takie przypadki były -
    NFZ zarządał zwrotu od pracownika, a ten się musiał bujać ze ściganiem
    pracodawcy (jako obowiązanego do odprowadzania składek).

    > Więc tak dla potomności:
    > - RMUA z ostatniego okresu rozliczeniowego (w zasadzie tylko jego
    > DOLNA cześć) są WYSTARCZAJĄCYM dowodem podlegania pod ubezpieczenie
    > zdrowotne i uprawniającym do korzystania z opieki medycznej, w ramach
    > NFZ.

    Oczywiście. Tego nikt nie neguje.

    Problem tylko polega na tym co dalej z tym się dzieje, i kto za
    świadczenia musi zapłacić NFZ-towi, jeśli składka nie została
    odprowadzona.

    --
    Pozdro
    Massai