  • Data: 2002-09-19 21:51:20
    Temat: Re: Język prawniczy
    Od: "Wojti" <w...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Rafał C." <J...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:amcrg7$99d$1@news2.tpi.pl...
    > Witam,
    >
    > jezyk prawniczy jest okropny.....
    > Czy ktos może mi wytłumaczyc co poeta miał na mysli pisząc w K.C.
    >
    > Art. 636
    > § 1. Jeżeli przyjmujący zamówienie wykonywa dzieło w sposób wadliwy albo
    > sprzeczny z umową,[....]
    >
    > Chodzi mi o słowo "wykonywa".
    > Czy ten artykuł odnosi się do sytuacji kiedy dzieło jest w trakcie
    > wykonywania, czy równiez po jego wykonaiu?
    > Po oddaniu dzieła wykonawca go już nie "wykonywa" tylko wykona lub co
    > najwyzej "wykonywał"
    > Przeciez "wykonywa" to czas terazniejszy .....

> [...]
    Nie jest tak źle. Akurat w kodeksie cywilnym język pochodzi sprzed 40 lat, a
    w tym czasie wbrew pozorom wiele się zmienia.
    Jak słusznie zauważyłeś "wykonywa" to czas teraźniejszy, czyli po prostu
    "wykonuje". Treść przepisu art. 636 k.c. odnosi się do sposobu wykonywania
    dzieła w sposób niezgodny z umową lub zasadami sztuki w trakcie trwania
    "procesu tworzenia - produkcji". Jeśli natomiast dzieło zostało już
    ukończone i ma wady to zamawiającemu służy roszczenie z art. 637 - może
    wezwać do ich usunięcia. Termin na wystąpienie z żądaniami z umowy o dzieło
    to dwa lata od dnia, w którym dzieło zostało wydane/ miało być wydane
    zgodnie z umową.(646 k.c.).

    Pozdrawiam
    Wojti