    From: "Jarosław Łysio" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jak zostalem kryminalista - pare pytan.
    Date: Mon, 15 Sep 2003 09:57:27 +0200

    Użytkownik "Leszek" napisał:

    | Art.33 K.W
    | §2. Wymierzając karę, organ orzekający bierze pod uwagę w szczególności
    | rodzaj i rozmiar szkody wyrządzonej wykroczeniem, stopień winy, pobudki,
    | sposób działania, stosunek do pokrzywdzonego, jak również właściwości,
    | warunki osobiste i majątkowe sprawcy, jego stosunki rodzinne, sposób życia
    | przed popełnieniem i zachowanie się po popełnieniu wykroczenia.

    I dlatego właśnie prawdopodobnie organ orzekający pouczy obwinionego i
    odstąpi od wymierzenia kary.
    Obwiniony może zostać obciążony niewielkimi kosztami postępowania, co wcale
    nie jest takie pewne - często w takich drobnych sprawach kosztami
    postępowania obciążany jest Skarb Państwa.
    Organ orzekający nie będzie kierował się emocjami tak jak policjanci, oceni
    jedynie to co ma ocenić.
    Nie przypominam sobie, żeby obwiniony wyrządził komukolwiek szkodę,
    prawdopodobnie nie działał też z innych pobudek, niż chęć skrócenia sobie
    drogi. Szkodliwość społeczna czynu jest niska - w końcu po deptaku nie
    chodziły wtedy tłumy ludzi, obwiniony nie jechał deptakiem by ich potrącać,
    jechał deptakiem z niewielką prędkością. A chwilowe wzburzenie po dokonaniu
    czynu (jak można przeczytać, później emocje opadły) na pewno nie będzie
    istotne przy wymierzaniu kary - w końcu spowodowane były wysokością mandatu
    karnego, który policjant chciał na obwinionego nałożyć, a którego wyskość
    była dla obwinionego rażąco niewspółmierna do popełnionego czynu -
    prawdopodobnie wystarczyłoby jedynie pouczenie.

    Mam nadzieję, że dowiemy się, co postanowił sąd w tej sprawie :)