    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Guantanamo w ostródzie
    Date: Wed, 5 Jul 2023 15:06:12 +0200

    W dniu 05.07.2023 o 11:15, J.F pisze:

    > Ale zakuc w kajdanki ma prawo. O ile ma powód. Pałę ma po to, żeby
    > bić. A pistolet po to, aby strzelać. Wiec jak nie ma uzasadnienia -
    > to pobicie/zabójstwo, czy przekroczenie uprawnien ?

    To zależy, czy chciał przekroczyć uprawnienia, czy chciał zabić -
    przykładowo. W takich sytuacjach analizuje się sprawę i na dobrą sprawę
    nie zdziwił bym się, jakby jeden sąd postanowił tak, a inny inaczej.

    Spróbujemy na przykładzie: "Policjant zabija strzałem z pistoletu osobę,
    która wyszła na policjanta z przedmiotem przypominającym pistolet".
    Przede wszystkim należy zbadać, czy policjant mógł zorientować się, że
    to nie jest niebezpieczny przedmiot. Bo jeśli nie mógł, to miał prawo
    strzelić.

    Ale powinien strzelać powodując jak najmniejsze zagrożenie również dla
    napastnika. Oczywiście można wymyślić szereg powodów tego, że nei
    chciał, a zabił. Nawet relatywnie bezpieczny postrzał w nogę może
    spowodować zgon. Czasem nie da się strzelać w nogę, bo napastnik stoi za
    przesłoną. Czasem nawet, jak nie ma przesłony są inne powody, że nie da
    się w nogę. W ostateczności może być taki scenariusz, że napastnik
    zaskakuje policjanta i ten z kilku metrów strzela "w jego kierunku" nie
    mierząc dokładnie i zabija. Przestępstwa nie ma.

    Jeśli jednak ustalimy, że policjant mógł go obezwładnić, albo przywalić
    pałką, a zaczął strzelać, to będzie to przekroczenie uprawnień - i tu
    nawet nie musi być skutku śmiertelnego. Jeśli policjant strzeli po
    prostu do gościa z bronią w sytuacji, gdy nie sprawiał on żadnego
    zagrożenia, to bedzie to zabójstwo.

    --
    (~) Robert Tomasik