    From: "lablador" <l...@p...fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Glupia odpowiedz na moj pozew (sad pracy)
    Date: Fri, 24 Oct 2003 18:03:52 +0200

    > A jeżeli nie mam takiej możliwości udowodnienia wyciągami bankowymi że po
    > terminie płacono mi wynagrodzenie, ponieważ mój bank w wydrukach nie
    > wykazuje od kogo jest przelew i za co?

    Wydaje mi sie to malo prawdopodobne ale jesli tak jest to popros bank o
    wydrukowanie kopii elektronicznych potwierdzen przelewu.

    Czy można załączyć wydruk z komputera
    > jako dowód ? Coś mi się wydaje, że może to być nie wystarczające.

    Jesli zawiera wystarczajace dane i pracodawca nie bedzie go kwestionowal to
    mozna.

    > Co by było gdyby pracodawca w ogóle mi nie wypłacał pieniędzy ? Jak wtedy
    > miałbym udowodnić im, że mi nie zapłacili ?

    W takiej sytuacji przedstawiasz dowod istnienia zobowiazania po stronie
    pracodawcy (umowa o prace, regulamin wynagradzania) i podnosisz, ze
    wynagrodzenie nie zostalo zaplacone. Pewnie Sad dopuscilby dowod z
    przesluchania stron gdzie potwierdzilbys ten fakt zeznaniem. Pracodawca
    podnoszac zarzut, ze zaplacil musialby to twierdzenie poprzec dowodami
    (rozklad ciezaru dowodu)

    > Czy mogę w ustosukowaniu się do powództwa wzajemnego wnieść o zobowiazanie
    > pracodawcy do przedlozenia potwierdzenia przelewów ?

    Oczywiscie. Juz w pierwszej odpowiedzi to zasugerowalem.

    > Mam natomiast pismo z ZUSu które otrzymałem po złożeniu pozwu w którym to
    > wykazują, iż pracodawca nie opłacił mi składek za cały rok 2003 i część
    > 2002. Czy to może być dowodem na to iż pracodawca nie wypłąca mi w
    terminie
    > wynagrodzenia ? Przecież to jest też część składowa wynagrodzenia (np 2-gi
    > filar na który w tym momencie nic nie spływa).

    Oczywiscie, ze mozesz to zalaczyc. Co prawda nie koniecznie brak oplacania
    skladek jest rowny brakowi wyplacenia wynagrodzenia w terminie ale ta
    okolicznosc moim zdaniem jest kolejna przeslanka pozwalajaca rozwiazac umowe
    ze skutkiem natychmiastowym. Uwazam ze terminowe odprowadzanie skladek jest
    podstawowym obowiazkiem pracodawcy (co prawda pozakodeksowym), ktorego
    naruszenie (umyslne lub przez razace niedbalstwo) uzasadnia rozwiazanie
    umowy i zadanie odszkodowania.

    Dan.