  • Data: 2005-08-20 12:10:27
    Temat: Re: Gdzie skarzyc osobe mieszkajaca na litwie ??
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik " roburkov" <r...@W...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:de6vv4$921$1@inews.gazeta.pl...

    > Właściwy sąd wskazuje rozporządzenie Rady w sprawie jurysdykcji i
    wykonywania
    > orzeczeń w sprawach cywilnych i handlowych i zależnie od
    miejsca(kraju)
    > wydania psa będzie to sąd litewski lub polski - art. 5 ust. 1 pkt a
    i b
    > rozporządzenia.

    Czy możesz podać mi namiar na to rozporządzenie? Dziennik ustaw z
    numerem i pozycją.

    > Również prawem właściwym dla umowy sprzedaży będzie prawo państwa,
    na którego
    > terytorium zawarta została umowa sprzedaży - art. 37 ust. 1 umowy
    między RP a
    > Litwą z 26 I 1993 r.(Dz. U. z 1994, poz. 35 br 130 ze zm.)

    Zobowiązania ze stosunków umownych podlegają prawu tego państwa, na
    którego terytorium została zawarta umowa, chyba że uczestnicy stosunku
    zobowiązaniowego poddadzą ten stosunek wybranemu przez siebie prawu. W
    sprawach wymienionych wyżej właściwy jest sąd tego państwa, na której
    terytorium ma miejsce zamieszkania lub siedzibę pozwany. Właściwy jest
    również sąd tego państwa, na której terytorium ma miejsce zamieszkania
    lub siedzibę powód, jeżeli na tym terytorium znajduje się przedmiot
    sporu albo majątek pozwanego.

    Ponieważ przedmiotu sporu (zwłoki psa) znajdują się w Polsce, więc
    wydaje mi się, że można by było zaryzykować powództwo w Polsce.

    > Niewykluczone, że mamy do czynienia ze zbiegiem podstaw
    odpowiedzialności.
    > Sprzedawca może odpowiadać z tytułu czynu niedozwolonego, o ile
    umyślnie
    > pozbył się umierającego psa. Sytuacja dowodowa jest tutaj znacznie
    > trudniejsza, musisz wykazać jego celowe działanie, ale za to sądem
    właściwym
    > jest sąd miejsca powstania szkody czyli śmierci psa, mniemam że
    nastąpiło to w
    > Polsce oraz tak samo wskazane prawo.(art. 5 ust. 3 rozporządzenia
> [...]

    Jeśli uznać, że sprzedawca działał celowo, to raczej sądem właściwym
    będzie sąd miejsca zawarcia transakcji. Nie znam się na psach, ale
    pytanie, czy hodowca jako profesjonalista może i powinien rozpoznać tę
    chorobę u psa na 2 dni przed śmiercią.