  • 1. Data: 2005-08-19 21:09:42
    Temat: Gdzie skarzyc osobe mieszkajaca na litwie ??
    Od: "mat" <s...@o...pl>

    do jakiego sadu ??

    Mateusz

  • 2. Data: 2005-08-19 21:56:44
    Temat: Re: Gdzie skarzyc osobe mieszkajaca na litwie ??
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "mat" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:de5hqh$68q$1@news.onet.pl...
    > do jakiego sadu ??

    Napisz w jakiej sprawie, bo od tego zależy właściwość.

  • 3. Data: 2005-08-19 22:08:57
    Od: "mat" <s...@o...pl>

    kupilem chorego psa na parvoviroze ktory umarl w ciagu 2 dni

    Mateusz

  • 4. Data: 2005-08-19 22:47:13
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > kupiłem chorego psa na parvoviroze który umarł w ciągu 2 dni

    Zgodnie z art. 27§1 pkt 1. Ust. z dnia 12 listopada 1965 r. Prawo
    prywatne międzynarodowe "Jeżeli strony nie mają siedziby albo miejsca
    zamieszkania w tym samym państwie i nie dokonały wyboru prawa, (...)
    do zobowiązań z umowy sprzedaży rzeczy ruchomych lub umowy dostawy -
    prawo państwa, w którym w chwili zawarcia umowy ma siedzibę albo
    miejsce zamieszkania sprzedawca lub dostawca". A zatem należało by
    zajrzeć do prawa litewskiego, ale prawie na pewno właściwy będzie sąd
    litewski.

  • 5. Data: 2005-08-20 10:17:08
    Od: " roburkov" <r...@W...gazeta.pl>

    mat <s...@o...pl> napisał(a):

    > kupilem chorego psa na parvoviroze ktory umarl w ciagu 2 dni

    Podałeś zbyt mało szczegółów, by jednoznacznie określić sąd i prawo właściwe
    dla tego zdarzenia.

    Właściwy sąd wskazuje rozporządzenie Rady w sprawie jurysdykcji i wykonywania
    orzeczeń w sprawach cywilnych i handlowych i zależnie od miejsca(kraju)
    wydania psa będzie to sąd litewski lub polski - art. 5 ust. 1 pkt a i b
    rozporządzenia.

    Również prawem właściwym dla umowy sprzedaży będzie prawo państwa, na którego
    terytorium zawarta została umowa sprzedaży - art. 37 ust. 1 umowy między RP a
    Litwą z 26 I 1993 r.(Dz. U. z 1994, poz. 35 br 130 ze zm.)

    Wszystko to przy zastrzeżeniu, że zamierzasz korzystać ze swych praw
    wynikających z zawartej umowy sprzedaży i nic innego w kwestii właściwego
    prawa ani sądu nie postanowiliście z litewskim kontrahentem.

    Jeżeli z powyższego wynikać będzie, że swych uprawnień będziesz musiał
    dochodzić aż na Litwie, to rozważyć można jeszcze drugą ewentualność.

    Niewykluczone, że mamy do czynienia ze zbiegiem podstaw odpowiedzialności.
    Sprzedawca może odpowiadać z tytułu czynu niedozwolonego, o ile umyślnie
    pozbył się umierającego psa. Sytuacja dowodowa jest tutaj znacznie
    trudniejsza, musisz wykazać jego celowe działanie, ale za to sądem właściwym
    jest sąd miejsca powstania szkody czyli śmierci psa, mniemam że nastąpiło to w
    Polsce oraz tak samo wskazane prawo.(art. 5 ust. 3 rozporządzenia oraz art. 38
    cyt. umowy międzynarodowej).

    roburkov

  • 6. Data: 2005-08-20 12:10:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik " roburkov" <r...@W...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:de6vv4$921$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    miejsca(kraju)
    > wydania psa będzie to sąd litewski lub polski - art. 5 ust. 1 pkt a

    Czy możesz podać mi namiar na to rozporządzenie? Dziennik ustaw z
    numerem i pozycją.

> [...]
    między RP a
    > Litwą z 26 I 1993 r.(Dz. U. z 1994, poz. 35 br 130 ze zm.)

    Zobowiązania ze stosunków umownych podlegają prawu tego państwa, na
    którego terytorium została zawarta umowa, chyba że uczestnicy stosunku
    zobowiązaniowego poddadzą ten stosunek wybranemu przez siebie prawu. W
    sprawach wymienionych wyżej właściwy jest sąd tego państwa, na której
    terytorium ma miejsce zamieszkania lub siedzibę pozwany. Właściwy jest
    również sąd tego państwa, na której terytorium ma miejsce zamieszkania
    lub siedzibę powód, jeżeli na tym terytorium znajduje się przedmiot
    sporu albo majątek pozwanego.

    Ponieważ przedmiotu sporu (zwłoki psa) znajdują się w Polsce, więc
    wydaje mi się, że można by było zaryzykować powództwo w Polsce.

> [...]
    nastąpiło to w
    > Polsce oraz tak samo wskazane prawo.(art. 5 ust. 3 rozporządzenia

    Jeśli uznać, że sprzedawca działał celowo, to raczej sądem właściwym
    będzie sąd miejsca zawarcia transakcji. Nie znam się na psach, ale
    pytanie, czy hodowca jako profesjonalista może i powinien rozpoznać tę
    chorobę u psa na 2 dni przed śmiercią.

  • 7. Data: 2005-08-20 15:42:11
    Od: " roburkov" <r...@W...gazeta.pl>

    > Czy możesz podać mi namiar na to rozporządzenie? Dziennik ustaw z
    > numerem i pozycją.

    Dziennik Urzędowy Wspólnot Europejskich
    Wydanie specjalne PL
    Rozdz. 19
    Tom VI str. 60

    Jest do ściągnięcia ze strony M$, lecz nie zawiera ostatnich zmian
    wynikających m. in. z traktatu akcesyjnego, zawartych w Dz. U. WE L 236 z 23
    września 2003 S. 711 - 718.
    Zmiany te można znaleźć w EuroLexie, niestety nie w jęz. polskim:
    http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriServ/LexUriSe
    rv.do?uri=CELEX:
    12003TN02/18A:DE:HTML
    Podobnie samo rozporządzenie(pl w postaci html).

    [..]
> [...]
    > również sąd tego państwa, na której terytorium ma miejsce zamieszkania
    > lub siedzibę powód, jeżeli na tym terytorium znajduje się przedmiot

    No właśnie nie, bo rzeczone rozporządzenie w znowelizowanym art. 69 uchyla te
    postanowienia umowy polsko-litewskiej, które dotyczą spraw regulowanych aktem
    WE, dlatego wspomniana konwencja obowiązuje tylko w swej części
    materialnoprawnej. Postanowienia dotyczące jurysdykcji nie obowiązują.

    > Ponieważ przedmiotu sporu (zwłoki psa) znajdują się w Polsce, więc
    > wydaje mi się, że można by było zaryzykować powództwo w Polsce.

    Zwłoki psa nie są przedmiotem sporu, tylko oznaczona kwota pieniężna jako
    odszkodowanie za nienależyte wykonanie zobowiązania, tak mi się przynajmniej
    wydaje. Nie sądzę, by autor wątku chciał kolejnego psa od tego samego hodowcy.
    Pozostawiam na boku przepisy o rękojmi, bo nie wiem jakie znajdą zastosowanie
    w tej sprawie:)

    > odpowiedzialności.
    [..]
> [...]
    > będzie sąd miejsca zawarcia transakcji. Nie znam się na psach, ale
    > pytanie, czy hodowca jako profesjonalista może i powinien rozpoznać tę

    W ramach dyskusji z samym sobą:) dalej mam jednak wątpliwości, czy da się
    tutaj sięgnąć po delikt. Innymi słowy czy sprzedaż chorego psa stanowi coś
    więcej, niż tylko "zwyczajne" naruszenie obowiązku wykonania umowy w postaci
    dostarczenia rzeczy wadliwej kupującemu? Nigdy nie słyszałem o parvovirozie,
    jeśliby li choroba ta były b. zakaźną lub stanowiła li zagrożenie dla
    człowieka dałoby się najprawdopodobniej przypisać sprzedawcy czyn
    niedozwolony.

    roburkov

  • 8. Data: 2005-08-20 17:44:55
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik " roburkov" <r...@W...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:de7j0j$5oa$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    rv.do?uri=CELEX:
    > 12003TN02/18A:DE:HTML
    > Podobnie samo rozporządzenie(pl w postaci html).

    A to na jakiej podstawie ma być w Polsce obowiązujące?

> [...]
    samego hodowcy.
    > Pozostawiam na boku przepisy o rękojmi, bo nie wiem jakie znajdą

    A z rękojmi by się tego dochodzić nie dało? Sprzedaż, to sprzedaż.

> [...]
    dla
    > człowieka dałoby się najprawdopodobniej przypisać sprzedawcy czyn

    Jeśli da się dowieść, ze wiedział, a przynajmniej powinien był
    wiedzieć, to po prostu można gościowi przypisać oszustwo.

  • 9. Data: 2005-08-20 18:43:44
    Od: " roburkov" <r...@W...gazeta.pl>

    > Użytkownik " roburkov" <r...@W...gazeta.pl> napisał w
    > wiadomości news:de7j0j$5oa$1@inews.gazeta.pl...

    > A to na jakiej podstawie ma być w Polsce obowiązujące?

    art. 91 ust. 3 Konstytucji.
    Zobacz też uzasadnienie wyroku TK z 11 maja 2005 r., K 18/04 - http://www.
    trybunal.gov.pl/Rozprawy/2005/k_18_04/K_18_04_wyrok.
    pdf

    [..]
    > A z rękojmi by się tego dochodzić nie dało? Sprzedaż, to sprzedaż.

    No tak, tylko nie wiadomo czy była to sprzedaż konsumencka, a więc czy mamy
    niezgodność czy też cywilnoprawną rękojmię wg prawa polskiego lub litewskiego.

    > Jeśli da się dowieść, ze wiedział, a przynajmniej powinien był
    > wiedzieć, to po prostu można gościowi przypisać oszustwo.

    Stawiam raczej tylko na umyślność, ale specem od prawa karnego nie jestem.
    Natomiast oczywiści, jeśli sprzedający popełnił oszustwo to automatycznie
    również stanowi to czyn niedozwolony na gruncie prawa prywatnego.

    roburkov

  • 10. Data: 2005-08-20 22:49:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik " roburkov" <r...@W...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:de7tkv$7an$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    http://www.
    > trybunal.gov.pl/Rozprawy/2005/k_18_04/K_18_04_wyrok.

    To znam. Ale jak dotąd to, co obowiązuje w Polsce publikowano w
    Dziennikach Ustaw.

    > No tak, tylko nie wiadomo czy była to sprzedaż konsumencka, a więc
    czy mamy
    > niezgodność czy też cywilnoprawną rękojmię wg prawa polskiego lub
    litewskiego.

    Ja zakładam, ze nie była to sprzedaż konsumencka i mamy odo czynienia
    z raczej z rękojmią. Zresztą w tym zakresie będzie miało zastosowanie
    prawo litewskie moim zdaniem, a tego nie znam.

    > Stawiam raczej tylko na umyślność, ale specem od prawa karnego nie
    jestem.

    Jeśli powinien był wiedzieć, ale twierdzi, że nie wiedział. Czyn
    zabroniony popełniony jest umyślnie, jeżeli sprawca ma zamiar jego
    popełnienia, to jest chce go popełnić albo przewidując możliwość jego
    popełnienia, na to się godzi. Jeśli pies miał objawy parvovirozy, a
    hodowca założył, ze jest zdrowy, to i tak oszustwo popełnia umyślnie.

    > Natomiast oczywiści, jeśli sprzedający popełnił oszustwo to
    automatycznie
    > również stanowi to czyn niedozwolony na gruncie prawa prywatnego.

    Moim zdaniem kluczowym ty będzie opinia weterynarza.