    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Gdy dorosły bije dziecko
    Date: Tue, 24 Oct 2006 19:44:48 +0200

    Użytkownik "Idiom" <i...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:ehlhjn$3n8$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Nie jestem prawnikiem - może Ty mi powiesz, jak z punktu widzenia prawa nazywa
    > się spowodowanie u dziecka choroby nazywanej "zespołem dziecka maltretowanego"
    > ?

    Przede wszystkim wietrzę problem w jednoznacznym zidentyfikowaniu tej "choroby",
    która na moją - zaznaczam mizerną - znajomość psychiatrii i psychologii, pewnie
    nie jest chorobą, a zespołem jakiś tam zaburzeń. potem musiała byś dowieść
    związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy konkretnym klapsem, a tą chorobą.
    Wykluczyć działanie innych czynników. Reasumując, to jest to tak zawiłe, że moim
    zdaniem niemożliwie do udowodnienia za wyjątkiem naprawdę rażących przypadków.

    To co Ty nazywasz zespołem dziecka maltretowanego, inna osoba może nazwać
    szacunkiem dla rodziców. Zresztą nie znam się na tym i nie będę się wdawał w
    polemiki w tym zakresie.

    Z możliwych kwalifikacji prawnych pozostaje zastosowanie art. 207 kk, który mówi
    o znęcaniu się fizycznym lub psychicznym nad osobą najbliższą. Orzecznictwo w
    tym zakresie jest szerokie, ale nie wyobrażam sobie sformułowania zarzutu na
    podstawie jednorazowego lania, czy też zastosowania w tym wypadku obrony
    koniecznej polegającej na obezwładnieniu karcącej nadmiernie matki.