eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoGazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny] › Re: Gazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny]
  • Data: 2021-09-02 17:06:41
    Temat: Re: Gazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny]
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 02 Sep 2021 14:43:04 GMT, Dominik Ałaszewski wrote:

> [...]
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Kontratyp
    > (jakby kto się chciał czepić Wiki, to jest też stado stron
    > prawniczych z wyjaśnieniami).

    > I teraz:
    > Jakby funkcjonariusz SG widział, że białoruski pogranicznik
    > przepędza kałachem uchodźcę przez granicę, a polski uchodźcę wpuszcza
    > - zachodzi kontratyp stanu wyższej konieczności, przestępstwa nie ma.
    >
    > Jeśli uchodźca przekracza nielegalnie granicę (spełniając warunki
    > określone w Konwencji), to zachodzi okoliczność wyłączająca karalność.
    > Przestępstwo pozostaje przestępstwem, jedynie sprawca nie podlega

    Zaraz zaraz ... a przekroczenie granicy poza przejsciem,
    w celu poproszenia o azyl, to okolicznosc wylaczajaca,
    czy kontratyp, szczegolnie w swietle podpisanej konwencji :-)

    Bo wiki podaje kontratypy kodeksowe, i pozakodeksowe, a tu juz
    zahaczamy o sfere nieuregulowaną :-)

    > Moja teza jest taka (i tylko taka), że funkcjonariusz SG ma prawo
    > i obowiązek zapobiegać popełnieniu czynu zabronionego, choćby i prawo
    > wyłączało karalność sprawcy (czego zresztą nie ma obowiazku analizować).

    Jest to jakies sensowne stanowisko.

    J.