eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoGazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny] › Re: Gazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny]
  • Data: 2021-09-02 16:43:04
    Temat: Re: Gazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny]
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 02.09.2021 Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid> napisał/a:

    > Oczywiście, przecież jak w Konwencji napisali "nielegalny", to oczywiście
    > znaczy "legalny", bo polskim prawnikom po pogłębionej analizie
    > tak wyszło.

    Nie sądziłem, że takie rzeczy trzeba na grupie *.prawo tłumaczyć,
    ale chyba nie ma innego wyjścia.

    "Kontratyp, a więc okoliczność wyłączająca bezprawność czynu,
    oznacza że ,,sprawca", popełniając czyn, który realizuje znamiona
    jednego z ustawowych typów rodzajowych przestępstwa, nie popełnia
    przestępstwa. Taki czyn pozostaje więc czynem legalnym. Oczywiście aby
    tak się stało, taki czyn muszą znamionować przesłanki właściwe
    dla jednego z kodeksowych kontratypów.

    Okoliczność wyłączająca karalność natomiast jest to taka konstrukcja prawa,
    która powoduje, że czyn, który realizuje znamiona jednego z ustawowych typów
    rodzajowych przestępstwa, pozostaje przestępstwem, ale jedynie formalnie,
    bowiem zostaje wyłączona sankcja karna. Podmiot, który taki czyn nielegalny
    zrealizował, staje się sprawcą, natomiast nie podlega karze."

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Kontratyp
    (jakby kto się chciał czepić Wiki, to jest też stado stron
    prawniczych z wyjaśnieniami).

    I teraz:

    Jakby funkcjonariusz SG widział, że białoruski pogranicznik
    przepędza kałachem uchodźcę przez granicę, a polski uchodźcę wpuszcza
    - zachodzi kontratyp stanu wyższej konieczności, przestępstwa nie ma.

    Jeśli uchodźca przekracza nielegalnie granicę (spełniając warunki
    określone w Konwencji), to zachodzi okoliczność wyłączająca karalność.
    Przestępstwo pozostaje przestępstwem, jedynie sprawca nie podlega
    karze.

    I oczywiście, tak, uchodźca ma moralne prawo przekraczać zieloną
    granicę w celu uzyskania azylu i nie, nie ma prawa być za to ukarany,
    bo takie są zobowiązania międzynarodowe.

    Moja teza jest taka (i tylko taka), że funkcjonariusz SG ma prawo
    i obowiązek zapobiegać popełnieniu czynu zabronionego, choćby i prawo
    wyłączało karalność sprawcy (czego zresztą nie ma obowiazku analizować).

    Chętnie przeczytam uargumentowane opinie na ten temat, nie ograniczające
    się do adpersonamów i tekstów "ale autorytety mówią, że uchodźców należy
    wpuszczać"- na przykład zacytowany akt prawny, który wyłącza bezprawność
    nielegalnego przekraczania granicy przez uchodźców (kontratyp ustawowy).
    (przy okazji: inne nie istnieją, bo nie mogą:
    https://www.dogmatykarnisty.pl/2019/04/dlaczego-kont
    ratypy-pozaustawowe-nie-istnieja/).

    Może też być zapis w ustawie czy rozporządzeniu, że do zadań SG nie
    należy prewencja- innymi słowy nie powinna ona uniemożliwiać nielegalnego
    przekraczania granicy, tylko wyłącznie łapać tych co już nielegalnie
    przekroczyli.

    Jednym słowem: argumenty do dyskusji (wszak to grupa dyskusyjna
    o prawie).

    Oczywiście do dyskusji nikogo nie zmuszam, zawsze każdy może
    rzucić tekstem "jesteś głupi" i zamknąć czytnik w poczuciu dobrze
    spełnionego obowiązku.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.