  • Data: 2007-01-31 19:47:54
    Temat: Re: Dowod osobisty, paszport, prawo jazdy
    Od: Marek Witbrot <m...@x...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Lukasz napisał(a):

    > W jaki sposób "identity card" ogranicza Twoja wolność? Karta identyfikacyjna
    > (zwana u nas DO), to po prostu karta, na podstawie której, w razie potrzeby
    > możesz udowodnić, że Ty, to Ty. Nie masz przecież obowiązku nosić jej przy
    > sobie, a zablokuje wykonanie jakiejś operacji osobie nieupoważnionej.

    Ale czemu akurat ma to być osobny dokument? Tu bronisz DO jak wolności,
    a na końcu posta marzysz o uniwersalnym, jednym papierku.
    Zatem po co dodatkowo DO, skoro w kieszeni noszę 5 innych dokumentów
    potwierdzających moją tożsamość?

    > Paszport nie ma jednej z waznych informacji potrzebnych do identyfikacji.
    > Nie mam paszportu przed sobą i nie pamiętam, co to jest. Bodaj chodziło o
    > adres, albo datę urodzenia. Musiałbym sprawdzić.

    A co ma do identyfikacji adres zameldowania? Jak zmieniasz meldunek, to
    stajesz się inną osobą? Jednoznacznym identyfikatorem jest np. PESEL i
    gdy dokument ma zdjęcie, imię i nazwisko oraz PESEL, to istnieje
    możliwość jednoznacznego zidentyfikowania cię.

    > Dlatego nie jest honorowany
    > w bankach.

    Już ci pisałem- chyba w twoim banku. W moim jest honorowany na równych
    prawach, jak DO.

    > Chyba nie wiesz, jakie Polacy potrafią robić przekręty w
    > bankach... Bank jest firmą, której również zależy na tym, żeby nie być
    > oszukiwanym.

    Po pierwsze karta i PIN- jak dajesz komuś kartę i wyjawiasz tej osobie
    PIN to twoje ryzyko
    Po drugie dokument ze zdjęciem, PESELem i podpisem posiadacza i już pani
    z okienka ma jednoznaczną odpowiedź, czy danemu delikwentowi może
    wypłacić pieniądze z konta numer xx xxxx xxxx xxxx xxxx xxxx

    > Książeczka ubezpieczeniowa nie ma np. aktualnego adresu. Mógłbyś odebrać np.
    > na poczcie przesyłkę byłej żony, z którą dawno nie mieszkasz.

    Książeczka ubezpieczeniowa nie jest urzędowym dokumentem tożsamości, bo
    nie ma pieczęci urzędowej (z wizerunkiem orła).

    > Marzą mi się uniwersalne karty identyfikacyjne z chipem, w którym będziesz
    > miał zapisane: czy masz aktualne prawo jazdy, czy jestes ubezpieczony i
    > gdzie, ile masz punktów w sklepie osiedlowym, jaka masz grupę krwi, kogo
    > powiadomić o wypadku, na jakie leczenie się nie zgadzasz, czy masz ważny
    > bilet miesięczny. Itp. itd... Będziesz jej mógł używać jako karty
    > płatniczej, jako nośnika "elektronicznego podpisu". Wszystko w jednym bez
    > naruszania Twojej prywatności.

    Czyli rezygnacja z DO jako osobnego dokumentu?

    > Niestety wszyscy kojarzą DO z komuną, gdzie mogli Cię wsadzić za kratki,
    > jesli przy sobie nie miałeś DO.

    Bo to jest narzędzie służące do trzymania społeczeństwa pod kontrolą.

    --
    Marek Witbrot

    www.ecdis.pl