eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoCzy sprzedawcom tak wolno ? (płatność kartą vs płatność gotówką - różnica w cenie) › Re: Czy sprzedawcom tak wolno ? (płatność kartą vs płatność gotówką - różnica w cenie)
  • Data: 2024-07-15 18:42:59
    Temat: Re: Czy sprzedawcom tak wolno ? (płatność kartą vs płatność gotówką - różnica w cenie)
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 15 Jul 2024 18:27:45 +0200, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > o zwrot. Ty umowę masz z bankiem, że transakcje kartowe są darmowe - a
    > masz raczej taką, bo innych nie widziałem w Europie.
    >
    > Teraz piłeczka po stronie banku. Tobie powinien zwrócić te 2 zł. Ile
    > ściągnie kary umownej od danej konkretnej organizacji kart płatniczych,
    > to trudno mi powiedzieć, ale to będzie dużo. Dalej karę umowną zapłaci
    > Agent Rozliczeniowy, bo on też ma umowę z organizacją, z której wynika
    > ile może sobie wziąć i od kogo (nie od klienta). Agent rozliczeniowy
    > skieruje swoje roszczenia do warzywniaka. Istnieje duża szansa, że

    podobno takie prawo w EU
    https://europa.eu/youreurope/business/finance-fundin
    g/making-receiving-payments/electronic-cash-payments
    /index_pl.htm

    A skoro taka ustawa, to ja nie wiem - może na Policję zgłosic :-)

    Ale juz tu piszą
    https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/prawa-ogolne/ko
    szt-formy-platnosci/

    "Za skorzystanie z określonej formy płatności przedsiębiorcy nie wolno
    żądać od konsumenta opłaty przewyższającej koszty poniesione z tego
    tytułu przez przedsiębiorcę."

    Podstawa - art 383^1 KC

> [...]
    > albo właśnie, że naliczają jakąś opłatę. Nawet nie zwracałem uwagi
    > ekspediencie, bo uważałem, ze przecież najczęściej to nie ona wymyśla,
    > tylko właściciel - po co ją i siebie denerwować. Jak się dało, to
    > robiłem fotkę, a jak nie, to do reklamacji dołączałem paragon, by była
    > nazwa oraz dokładna godzina. Z tego co wiem, to banki reklamowały to w
    > organizacji. Organizacja ma takich dyrektorów regionalnych, których
    > jedną z ról jest panowanie nad tym. I oni sami, albo jakimiś
    > pracownikami to weryfikowali. Ktoś jechał, sprawdzał.

    I co - działało?

    Bo bank równie dobrze może odpowiedzieć, że nie naliczył klientowi
    żadnej opłaty w związku z płaceniem kartą, więc czego klient chce :-P

    > W każdym razie nie spotkałem się z tym, by dłużnej jak miesiąc zajęło
    > usunięcie ograniczenia - choć ja głównie "tropiłem" te kartki, wiec
    > dowodowo sprawa była prostsza. Z tym,, ze w kilku przypadkach wiązało
    > się to z likwidacja mniejszego sklepu. Może jest tu ktoś, kto ma umowę z
    > agentem rozliczeniowym i napisze, jaką karę umowną ma, bo nie chce mi
    > się szukać w necie regulaminów.

    Które być może nie są tak publicznie dostępne.

    > Tak, czy siak ja bym na Twoim miejscu reklamował w banku kwestię
    > zażądania 2 zł za realizację płatności kartą.

    i tu się włącza kwestia dowodowa, bo pewnie opłaty oficjalnie nie ma

    J.