  • Data: 2023-10-02 12:13:14
    Temat: Re: Czy kierowca kijanki przyczynił się do wypadku
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Że ktoś w sposób agresywny broni sprawcy wypadku, który przez swoją
    > lekkomyślność zabił 3 osoby. Jeśli to okazałoby się prawdą, ja w z taką
    > firmą interesów bym nie chciał robić.

    Jest ojcem i ma takie prawo. Zwłaszcza w obliczu nagonki. Bo to, co się
    dzieje jest biegunowo odległe od oceny jego roli w spowodowaniu wypadku.
    Nie chce mi się szukać, ale gdzieś był artykuł, ze jak zrobiono
    odcinkowy pomiar prędkości gdzieś pod Wrocławiem, to złapali w miesiąc
    ponad 100.000 przekraczających. Każdy z nich mógł teoretycznie
    doprowadzić do takiej samej tragedii. Oczywiście należy osądzić i ukarać
    winnego, ale czemu w atmosferze swoistej nagonki? Bo ktoś z jego rodziny
    w Policji służy? W Polsce jest 100.000 policjantów. Nie potrafię
    policzyć jakie jest prawdopodobieństwo, że dany kierujący ma kogoś w
    Policji. Jak dołożysz do tego inną mundurówkę, to pewnie z pół miliona
    (straż graniczna, wojsko i inne pomniejsze formacje). W ciemno można o
    każdym napisać, że ma kogoś w mundurówce.

    Żeby jeszcze oni gdzieś tam w rejonie tego wypadku pracowali. W prasie
    mamy informacje z imieniem i nazwiskiem oraz przykładowo, ze jedna z
    osób w planowaniu służby robi. Czyli na podstawie raportów o
    zagrożeniach wyznacza rejony patrolowania. No to faktycznie ma kluczowy
    wpływ na podejmowane w innych jednostkach decyzje w sprawie winy za
    wypadki drogowe.

    Przecież tu nie ma nawet cienia poszlak, że w ogóle ktokolwiek z tych
    mundurowych miał jakikolwiek wpływ na całą zaistniałą sytuację. A nawet
    jakby przykładowo zadzwonił do cioci, czy wujka i poprosił o poradę, to
    uważasz, że czymś szczególnie złym jest pouczenie, wyjaśnienie,
    wytłumaczenie? Ja nie mówię o namawianiu do matactwa.

    W tej konkretnej sprawie kluczową rolę odegra biegły. To on ma
    przedstawić opinię, w której po pierwsze zrekonstruuje zdarzenie, a po
    drugie zajmie stanowisko, czy i w jakim zakresie winę ponosi kierujący
    BMW. Czy uważasz, ze "tupanie nogami", "wrzaski medialne", pomawianie o
    wpływanie przez rodzinę na działania organów mają pozytywny wpływ na
    bezstronność tej opinii?

    Cokolwiek by ten biegły nie na pisał. Jak bardzo będzie się starał być
    merytoryczny. To dziennikarze i internauci będą argumentować, że chroni
    kierującego, zaś rodzina, że na opinię biegłego ma wpływ nagonka. I tu
    przyznaję rację rodzinie kierującego BMW. W Polsce dziennikarze wypisują
    bzdury, bo są bezkarni. Nie ponoszą ani karnej, ani cywilnej
    odpowiedzialności za wypisywane farmazony. To, że od czasu do czasu
    udaje im się trafić, to o wiele bardziej wynik prawdopodobieństwa, niż
    wiedzy, czy merytoryki.

    Jak nawet ostatecznie sąd kogoś z nich ukarze - a były takie sprawy z
    powództwa przykładowo policjantów. Koordynują to związki zawodowe. Były
    kary za publikacje wizerunków czy pomówienia, to albo się o tym nie
    pisze, albo w kontekście, że biedny dziennikarz przegrał z systemem. A
    nie, że głupoty wypisywał. Bo większość dziennikarzy wypisuje głupoty i
    nie będą napiętnować tego, co sami często robią.
    --
    (~) Robert Tomasik