    From: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Co to jest samoukaranie?
    Date: Mon, 7 Feb 2005 16:40:14 +0100
    Sender: s...@p...onet.pl@mbp.euronet.net.pl

    Zbynek Ltd. wrote:
    > Witam
    >
    > Jeżeli przeciw komuś lub w sprawie czegoś (nie wiem dokładnie)
    > toczy się postępowanie i osoba "zainteresowana" złoży wniosek o
    > samoukaranie, to co z tego wynika dla osoby i dla sprawy?

    Dla osoby wynika, ze bedzie mogla sama uzgodnic z prokuratorem wyrok (na
    ktory niekoniecznie sie musi zgodzic sad), a dla sprawy wynika, ze zakonczy
    sie szybciej.

    > Załóżmy, że prokurator przychyli się do wniosku.
    > Czy jest to jednocześnie przyznanie się do winy? A co za tym
    > idzie wyrażenie skruchy?

    Nie jest to przyznanie sie do winy - ale w sumie na to wyglada, ze skoro
    zgadzasz sie na kare, to znaczy, ze jestes winny. Wyrazeniem skruchy trudno
    to nazwac w zasadzie, cos w tym jednak pewnie jest.

    No i najbardziej nurtuje mnie, czy taka
    > osoba nie będzie figurowała jako karana?

    Bedzie figurowala - skoro poddala sie karze, to kara ta zostanie orzeczona i
    wpisana do KRK tak samo jak kara orzeczona po normalnym postepowaniu
    dowodowym na rozprawie.

    > Czy w wypadku jeśli groziło tej osobie conajmniej przyznanie
    > grzywny, to jako samoukaranie będzie potraktowanie zapłacenie
    > jakiejś sumy? Komu się płaci?

    Jesli masz na mysli dobroiwolne poddanie sie karze i bedzie to kara grzywny,
    to procedura bedzie taka sama, jak przy normalnej rozprawie - czyli wyrok, 7
    dni na uprwomocnienie i potem przychodzi z sadu wezwanie do zaplaty grzywny
    w terminie 30 dni.

    A swoja droga, co to za sprawa?
    Moze zamiast dobrowolnego poddania sie karze lepsze byloby warunkowe
    umorzenie postepowania karnego (o ile sa spelnione przeslanki)?

    Pozdrawiam
    SDD