    From: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Brak akceptacji regulaminu
    Date: Tue, 04 Jan 2005 11:48:38 +0100

    Użytkownik Kolec napisał:

    > Wysyłalem do nich pismo ze nie akceptuje zmian w regulaminie i prosze o
    > pozostawienie mnie przy starych zasadach to odpisali:

    Pozwole sobie zacytowac w całosci pisemko przygotowane przez ichniejszy
    departament prawny. Szczególna uwagę proponuję zwrócić na trzeci akapit,
    w tym szczególną interpretacje art 384kc

    ****

    W przypadku umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych zobowiązania i
    uprawnienia stron regulowane są nie tylko postanowieniami danej umowy,
    lecz również postanowieniami regulaminu świadczenia usług
    telekomunikacyjnych (RŚUT), regulaminu promocji, umowy współpracy lub
    innych umów, np.: umów zawieranych w ramach Programu Wymiany Aparatów.
    Regulaminy promocji i umowy współpracy określają zarówno warunki
    promocyjne (np. upusty i rabaty cenowe), a także - co jest szczególnie
    istotne - precyzują postanowienia umowy o świadczenie usług
    telekomunikacyjnych, wskazując np. minimalny okres korzystania z usług
    Polkomtel S.A. (okres karencji) oraz uprawnienie do naliczenia kary
    umownej w przypadku rozwiązania przez abonenta umowy o świadczenie usług
    telekomunikacyjnych, zaprzestania korzystania z usług albo spowodowania
    rozwiązania umowy przez Polkomtel S.A. z winy abonenta przed upływem
    wskazanego okresu karencji.

    Wymaga podkreślenia fakt, że postanowienia RŚUT mogą być uzupełniane i
    zmieniane zapisami regulaminów promocji lub innych umów, które są w
    stosunku do niego dokumentami o charakterze szczególnym. Na
    potwierdzenie tego regulaminy promocji, umowy współpracy i umowy
    promocyjne zawierają postanowienie, które stanowi, że w sprawach
    nieuregulowanych stosuje się postanowienia RŚUT.

    Dodatkowo wykazania wymaga fakt, że w przypadku relacji RŚUT a regulamin
    promocji, zgodnie z funkcjonującą w naszym systemie prawnym zasadą "lex
    specjalis derogat legi generalis", przepisy o charakterze szczególnym
    mogą uchylać i zmieniać zasady określane w przepisach ogólnych, przy
    założeniu, że chodzi o dokumenty tej samej rangi prawnej. RŚUT i
    regulaminy promocji z punktu widzenia prawa cywilnego są wzorcami
    umownymi tej samej rangi w rozumieniu art. 384 kodeksu cywilnego.
    Wzorzec umowny o charakterze szczególnym, jakim jest regulamin promocji,
    zawiera uregulowania o charakterze wyjątkowym w stosunku do zapisów RŚUT.

    Wynikające z RŚUT uprawnienie abonenta do wypowiedzenia umowy o
    świadczenie usług telekomunikacyjnych w przypadku zmiany treści RŚUT
    jest zatem ograniczone postanowieniami regulaminu promocji lub innej
    umowy. Oznacza to, że Abonent może wypowiedzieć umowę o świadczenie
    usług telekomunikacyjnych, jednakże pod warunkiem zachowania zobowiązań
    wynikających z regulaminu promocji lub umowy współpracy. Rozwiązanie
    przez abonenta umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych,
    zaprzestanie korzystania z usług albo spowodowanie rozwiązania umowy
    przez Polkomtel S.A. z winy abonenta przed upływem określonego terminu
    skutkować będzie obowiązkiem zapłaty przez niego kary umownej.

    Należy również podkreślić, że w związku z faktem, że kara umowna
    przewidziana przez art. 483 kodeksu cywilnego jest dodatkowym
    zastrzeżeniem umownym, w myśl którego naprawienie szkody wynikłej z
    niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania nastąpi przez
    zapłatę określonej sumy pieniężnej, Polkomtel S.A. może dochodzić kary
    umownej w pełnej wysokości, bez względu na wysokość poniesionej szkody.
    Polkomtel SA zwolniony jest zatem od obowiązku dowodzenia istnienia i
    wysokości szkody i może żądać zapłaty kary umownej w momencie
    stwierdzenia niewykonania zobowiązania.

    Konkluzja:
    Reasumując powyższe uwagi odnośnie możliwości naliczenia kary umownej w
    przypadku rozwiązania przez abonenta umowy o świadczenie usług
    telekomunikacyjnych przed upływem okresu karencji w związku ze zmianą
    RŚUT, należy uznać, że Polkomtel S.A., jest uprawniony do żądania
    zapłaty kary umownej w przypadkach i w wysokości ściśle przewidzianych
    postanowieniami konkretnej umowy o świadczenie usług
    telekomunikacyjnych, regulaminu promocji, umowy współpracy lub innej
    umowy. Uprawnienie to wynika z faktu przyjęcia na siebie przez abonenta
    określonych zobowiązań poprzez zaakceptowanie regulaminu promocji lub
    podpisanie innej umowy oraz pośrednio z brzmienia art. 57 ust. 6 ustawy PT.

    Podkreślenia wymaga również fakt, że zmiana RŚUT podyktowana była
    koniecznością dostosowania go do powszechnie obowiązujących przepisów
    prawa, a nowe zapisy zawarte w RŚUT są zdecydowanie korzystniejsze dla
    abonentów niż zapisy dotychczasowe.