    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Banda prawnicza w akcji
    <unh2cc$lqt$3$chmurka8@news.chmurka.net> <unh4j0$1itk8$1@dont-email.me>
    <unhj8d$5rl$7$chmurka8@news.chmurka.net> <unj4g4$1v32i$2@dont-email.me>
    <unjapq$ufh$2$chmurka8@news.chmurka.net> <unjgfm$20sv9$1@dont-email.me>
    <unjrv1$ufh$15$chmurka8@news.chmurka.net> <unllic$2e1vq$2@dont-email.me>
    <vjk78ojgpgk5$.hvmj8q2t3kx1.dlg@40tude.net>
    <unlue3$7gt$1$Akarm@news.chmurka.net>
    <10vgrz9yx0y6v$.210aw77voqjk.dlg@40tude.net>
    <unmee2$2hr5a$1@dont-email.me> <OFFnN.5$Sav4.2@fx01.ams1>
    <uno4q8$oj1$1$cef@news.chmurka.net>
    Date: Thu, 11 Jan 2024 23:19:02 GMT

    On 2024-01-11, cef <c...@i...pl> wrote:

    > A tak wracając do początkowego pytania - jaki jest sens ułaskawiać
    > niewinnego?
    > (tu akurat wiadomo, że zamysłem było niedopuszczenie do prawomocnego
    > skazania, bo to odcina od posłowania i zajmowania stanowisk)
    > Skąd prawnicy wywodzą wnioski o zatrzymaniu postępowania na tym etapie
    > gdy prezydent ułaskawia po wyroku pierwszej instancji?

    Nie wiem. Ale czy nie to rozstrzygał właśnie SN w lipcu, po czym ruszyły
    czynności, których efektem końcowym jest obecne zamieszanie? Dla mnie
    sensu nie ma ułaskawiać z kary, która jest de facto hipotetyczna, bo
    wyrok nie jest prawomocny. Nie wiem dlaczego miałoby to przerywać dalsze
    działania sądu. Nie widzę w tym jakiejś logiki.

    > Jest OK - ułaskawia czyli nie będzie musiał ułaskawiony odbywać
    > zasądzonej w pierwszej instancji kary, ale dlaczego niby sąd nie może
    > kontynuując postępowania skazać kogoś prawomocnie?
    > Jeśli prezydent tak wybrał, że chciał kogoś uchronić tylko przed
    > skutkami skazania nieprawomocnego, to jest w porządku, ale po
    > prawomocnym skazaniu dochodzą
    > inne kary czy dolegliwości prawne i tych już nie usuwa prezydencka łaska.
    > Czy jest jakiś przepis, który stanowi, że akt łaski kończy postępowanie?
    > To chyba nie te kompetencje.

    MZ pierwszoplanowo nielogiczne jest udzielanie łaski dla kary, która nie
    jest de facto w danych okolicznościach hipotetyczna.

    --
    Marcin